Wass Albert helye

Irodalmi ihletettségű tiltakozás és petíció egy politikai döntéssel szemben. 

Wass Albert köztéri szobráról, annak elhelyezéséről van szó – az üggyel nyáron kezdett el foglalatoskodni Debrecen város közgyűléses nem sokat teketóriázott a fideszes többség. Azóta is szóbeszéd tárgya némely értelmiségi és igen más körökben.

Borbély Szilárd költő, író, irodalomtörténész most úgy gondolhatta, van oly súlyos az ügy, hogy ideje nagyobb nyilvánosság elé lépni, ha már előzetesen erről – sem – volt párbeszéd a városban, ha már a korábbi érvek nem értek fel a magasságos közgyűlési többséghez, ha már ebben a témában is csak politikai indulatok tobzódnak oda és vissza.

Borbély Szilárd nyílt levelet írt Kósa Lajos polgármesternek.

Ama nagyon kevés debreceni értelmiségiek egyikeként, akik még mernek hangot adni véleményüknek, sőt értelmiségi létükből adódó kötelességüknek érzik, hogy felelősen szóljanak közügyekben, Borbély nem először vállalja a nyilvánosság sajátos debreceni ódiumát (pl. SzilárdságA Szoták-villa nem apácazárda).  Íme a levél:    

Polgármester Úr,

 

úgy gondoljuk, nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy Debrecen városának Ön által vezetett közgyűlése a magyar írótársadalom és a szellemi élet képviselőinek előzetes bevonása nélkül határozott az 1998-ban elhunyt Wass Albert szobrának felállításáról. A döntés előkészítése csupán a Képzőművészeti Lektorátus véleményére támaszkodott. Egy köztéri szobor azonban nem csak képzőművészeti alkotás, hanem szimbolikus tartalmak megjelenítője. Wass Albert körül még lezáratlan jogi és politikai viták folynak. Helyét még sem a szakma, sem az idő nem jelölte ki.

Debrecen Fidesz-többségű közgyűlése elutasította a szakmai kuratórium véleményének kikérését. Ezt követően a testület 2007. július 5-én 34 igen, 14 nem és egy tartózkodás mellett jóváhagyta, hogy a Polgári Casino a Nagyerdőn, a Medgyessy sétányon állítson emlékművet. A kiemelt jelentőségű szoborparkban olyan írók, költők kaptak korábban helyet, akik nem csak az egyetemes magyar irodalom legjobbjai közé tartoznak, hanem Debrecen városához fűződő szoros kapcsolatukat művészi alkotásokban jelenítették meg: Fazekas Mihály, Arany János, Ady Endre, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond, Tóth Árpád, Gulyás Pál, Szabó Lőrinc nevei fémjelzik a sétány szimbolikus rangját.

Tiltakozunk az ellen, hogy egy négy évre választott testület döntsön arról, hogy Wass Albert a felsorolt alkotók társaságában, Fazekas Mihály, Krúdy Gyula és Arany János között kapjon helyet.

Tiltakozunk az ellen, hogy politikai testület saját hatáskörében – ha szimbolikusan is – írói rangot adományozzon. Tiltakozunk a magyar kultúra nevében az ellen, hogy köztiszteletet élvező szerzők nevét egy demokratikusan választott testület kellően meg nem alapozott döntése kompromittálja. Ezért határozottan tiltakozunk Fazekas Mihály, Arany János, Ady Endre, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond, Tóth Árpád, Szabó Lőrinc írói rangjának védelme érdekében Wass Albert szobrának a közgyűlés által kijelölt helyen történő felállítása ellen.

(Aki aláírásával támogatná, kérem nevével és foglalkozása megnevezésével jelezze:

medgyessysetany@gmail.com)

 

Tisztelettel:

 

Borbély Szilárd

A bejegyzés trackback címe:

https://basahalom.blog.hu/api/trackback/id/tr61334711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

solesz 2008.02.11. 15:41:50

jó dolog ez. ma már lehet olyan köztéri szobrot felállítani, amit az aktuális kormány nem támogat. és mégis lehet. félelem nélkül.

ezt becsüljétek ezt meg polgárok.

és hogy van-e wass albertnek szobra, vagy nincs, az meg tök mindegy. a margitszigeti szobrok mellé is a kutyák járnak vizelni, és néha mások meg koszorút tesznek mellé. a nemzet sorsa nem változik a szobortól.

Lelvita 2008.02.11. 15:43:36

Kedves Magyarok, honfitársaim, szeretett barátaim, fiaim! Mikor estek már egymásnak? Úgy várom a pillanatot, az indok oly mindegy -, hogy a tiszta árja faj úgy valósuljon meg, hogy az ellenfelek önmagukat irtják az utolsó szálig, hát zsidózzatok, mélyen hülyén érveljetek, állítsatok irodalmi szobrot egy tökkelütött kápónak, örvendezzetek a focinak vagy a tévének. Köpjétek le egymást.

szürke_tapir · http://akozert.blogspot.com 2008.02.11. 15:43:41

nem teljesen értem, miért kell valakinek az irodalmárok között szobrot állítani, aztért, mert maygar volt, megbecsülték az USÁ-ban, a fia pedig ugyanott generális...
de biztos nem értek az irodalomhoz, azért:)

Zsir Paraszt 2008.02.11. 15:44:42

Nem értem ezt a hisztit. Ha az oláhok szerint háborús bűnös, úgy ŐK ne állítsanak neki szobrot. Mellesleg Antonescu miért nem akkora fekete bárány náluk, mint a mi írónk?
Egyébként a szobor az ÍRÓNAK szól, nem egyéb cselekedeteinek.
Én meglehetős negatív előítélettel vettem a kezembe az első könyvét, de hatalmas – pozitív – csalódás volt. Lehet szereni és nem szeretni, de az ízlést hagyjuk már meg szubjekívnek, ne akarjunk mások helyett dönteni. Én szívesen látnám a szobrát.
Csurkának, mint drámaírónak 20 év múlva nem lehet szobra? Politikusként semmibe nézem, de az írói kvalitását nem lehet semmibe venni. Ugyan ezt ráhúzhajuk még Csórira és sok mindenki másra is.

lápi lidérc 2008.02.11. 15:45:11

Kia meg azzal jön, hogy Wass Albertet mennyien olvasssák, egyszer nézzék meg valamilyen kiadói statisztikában, hogy mennyien olvassák Vavyan Fable-t, Danielle(?) Steelt vagy épp a Júlia-regényeket.
Ezek alapján akkor ha Wass Albert egy 2 méteres szobrot érdemel, fent említettek 20 méterest.

És a legnagyobb magyar zenész Lagzi Lajcsi!

De nagy szerencse, hogy az értékmérő nem a darabszám! Ugyanis a gagyira mindig több a vevő. Sok az igénytelen ember, ráadásul Wass Albertet sokan csak politikai meggyőződésből olvassák (jobbos vagyk, jobbos írót kell olvasni, WA meg az, tehát olvasom alapon).

Kukko 2008.02.11. 15:46:23

Wass Albert nem volt tehetségtelen író! A Farkasveremért Baumgarten-díjat kapott, írásai jelentek meg a Nyugatban is, és A funtinelli boszorkányróll Ijon Cosa (román irodalomtörténész) vallja, hogy a világirodalom legszebb remekműve románokról.
Verseiről az Irodalmi Jelenben jelent meg kritika, amely szerint nem volt nagy költő, de voltak jó pillanatai. A II. világháború után azonban sok gyengébb könyvet írt. Szerintem a baloldali, liberális eszméket valló olvasók/irdodalmárok direkt ezen művek alapján próbálják megítélni, és mindíg erre a következtetésre jutnak, hogy ponyvaíró.

Jocó doki 2008.02.11. 15:47:22

Péntek Imrét én is ismertem, itt feljebb szó volt már róla, csak azon csodálkozok, hogy nem ül börtönben. Sőt. Valami lapnál, talán a Pannon tükörnél újra főszerk. lett, innen fehérvárról úgy lépett le, hogy pénzt lopott a kuratórium számlájáról.

Fehérvár? 2008.02.11. 15:49:26

Nem kevés pénzt lopott - szóval vannak itt fehérváriak...

Frantique 2008.02.11. 15:49:36

lápi lidérc: bölcsész vagy talán? Egyáltalán mi alapján döntitek el, hogy értéktelen irodalmi szempontból Wass Albert? Vedd a műveket, elemezd, mutass rá, mi is az értkételen bennük. Nincs cselekmény? Több szálon futó történet? Rosszul vannak megformálva a karakterei? Esetleg plágium? Megjelölnéd a forrást? Stb. stb.
Nos?

Kelemen 2008.02.11. 15:51:30

Frantique! Ez nem úgy megy, hogy minden jöttment tehetségtelen íróról könyvet írunk, hogy miért nem az. Akkor foglalkozunk vele, amikor túlnő a valós értéken a nimbusza.
Te ki butus, hogy is képzelted másként?

Frantique 2008.02.11. 15:55:44

Kelemen: kicsit el kellene mélyedni a magyar irodalomban... Mitől jobb pl. Cholnoky Wass Albertnél? Na, ugye...

lápi lidérc 2008.02.11. 15:56:11

vakablak · vakablak.blog.hu 2008.02.11. 14:53:44

Akkor emeljünk szobrot Kádárnak is.
Ha végigkérdezed az ország lakosságát, biztos többen szeretik, mint Wass Albertet.
Legalább egy, de lehet, hogy két nagyságrendnyivel.
Főleg vidéken, ahol azt látják, hogy Kádár 30 éve alatt rengeteget fejlődött az ország, az utóbbi 20 évben meg csak tönkrement, bárki volt is kormányon, csak pofázott, de nem tett semmit, az ellenzék meg nem azon igyekezett, hogy menjen az ország szekere, hanem azon, hogy hogy lehet keresztbe tenni az épp kormányon lévőknek.
Vidéken nem hülyék élnek.

Kisa 2008.02.11. 15:57:36

"Halljátok-e? a kékes hegygerincen
felharsant már az õszi hallali.
Ugye, nem tudtok most csapongó szívvel
rügy-pattanó Napkeltét vallani?

Pedig a sárga lomb: az is virág,
és a halálban lappang már az élet,
mely összeomló múlt-romokból éled.

Higyjétek el: csak hangulat az élet."


"Arra délre száll az esõ
S ûzik szelek a vihart,
Hol távoli menydörgés zúg,
Szívem vágya délre tart.
A távoli Magyarhonban
Kedves falum ott terül
Befogja az erdõ széle
S áldás lengi azt körül."

Ki írta?

Frantique 2008.02.11. 16:00:20

Főmester, köszi. El fogom olvasni, habár Munteanu nem tartozik a kedvenc román íróim közé (Eliadeval ellentétben).

Frantique 2008.02.11. 16:01:10

Egy zsidó nem lehet jó költő. Nem hiszem, hogy bárki a jelenlévők közül értene annyit az irodalomhoz, mint én. Na ugye.

GIjoe 2008.02.11. 16:01:42

John Beehive: Milyen Magyar?

Komolyan azt gondolod, hogy azert magyar valaki mert Wass Albertet olvas, kommunistazik es "emlekszik a tortenelemre" ? na EZ a szanalmas, es ez meg teged jellemez.
egyebkent ha jol megfigyeled, en nem ugrottam semmire, csak az ostoba emberek, ostoba irasaira valaszoltam.
Ha egyszer talan eljuttok arra a szintre, hogy nem a felszines dolgokon csamcsogtok, talan megertitek a "nagyon nemzeti vitezek" "ostoba frocsogeseit". Addig ti ugyanolyan ostobak maradtok mint az aki mindenre "kommunistazik", "zorbanozik", "monnyon lezik"

Oppá 2008.02.11. 16:02:24

Ti is tudjátok használni a google-t? Mekkora irodalmárok vagytok!

Kisa 2008.02.11. 16:02:47

Frantique, miért értéktelen képzőművészeti szempontból a vérvörös naplementében patakparton ivó szarvas?
Mert giccses.
Miért nem értéktelen Boticelli Vénusz-a? Mert nem giccses.
Na, ugyanez vonatkozik WA-re is: giccses, túl pátoszos, túl gejl...

Mira 2008.02.11. 16:03:56

Szar, magyarán.

A kis herceg 2008.02.11. 16:06:02

Már előre látom a reakciókat... - de mégis felteszem a kérdést:

MERNÉ VALAKI PETŐFIT, ADYT, JÓZSEF ATTILÁT CSAK AZÉRT!!! (mert itt most erről van szó!!!) KRITIZÁLNI, mert azt merte írni, hogy számára kedves ez az ország, hogy számára fontos a magyar...

MÉGEGYSZER!!! Nem a fent említett költőkhöz hasonlítom Wass Albertet!!! - csak szerintem itt most az a vád, hogy miért tisztelünk egy olyan szerzőt akinek igenis hazaszeretete dominált műveiben...

Frantique 2008.02.11. 16:06:06

Hmm... a zsidós kommentár nem tőlem származik. :D De a balosoktól csak ennyi telik: hamisítani, más nevében rágalmazni. Kár, hogy IP nem jelenik meg.

GIjoe 2008.02.11. 16:07:50

Frantique: jol bevalt recept..

Kisa 2008.02.11. 16:08:22

Kisherceg, senki nem azért kritizálja WA-t, mert számára fontos, hogy magyar. Hanem azért, mert _nem_jó_író_ (ld. fenti kommentemet)

Frantique 2008.02.11. 16:09:24

Frantique 2008.02.11. 16:06:06 - EZT NEM ÉN ÍRTAM, CSAK A NEVEMBEN VALAKI!
Jó lenne leszállni a nevemről. Ha megjelenne az IP cím, négszer is deletelném bosszúból. Hajrá Wass, fúj Attila. Haza, Haladás, Pihenés.

Frantique 2008.02.11. 16:10:15

GIjoe 2008.02.11. 16:07:50 - ne nyaljál itt nekem, jó?

Frantique 2008.02.11. 16:11:47

Nos, ok. :) Látom, valakinek nagyon tetszik a névorozás. ;) Ha itt van a blog működtetője, és látja az emailcímeket, dobálja már ki a hamisítványokat.

A kis herceg 2008.02.11. 16:13:31

Kisa!!!
Elfogadom hogy 100 ezrek tisztelik Ady Endrét! Én nem szeretem a verseit. Ismerek Tőle klasszisokkal jobb írókat (természetesen az én ízlésem szerint), mégsem jut eszembe hogy bárkit is azért piszkáljak, mert hogy Ő szerinte jó költő!

Fogadjunk Piréz Gáspárt sem tartot JÓ_ÍRÓNAK!!!

Frantique 2008.02.11. 16:14:03

Nos, így már jobb lesz, remélem. Tehát...

lápi lidérc 2008.02.11. 16:17:04

A kis herceg 2008.02.11. 16:06:02
El vagy tévedve.
Nem a hazaszeretete miatt nem tartjuk nagy írónak, hanem amiatt, hogy giccses, szájbarágós, színvonaltalan műveket írt.
Kb. az a színvonal, mint Danielle Steel (aki egyébként szintén magyar, és Amerikában él, csak nő).
Igaz, ő általános szerelmi gagyit ír, nem hazafias témájút.

Kisa 2008.02.11. 16:22:43

Kis herceg, én nem szeretem Adyt, nem tetszenek a versei - de ettől függetlenül elismerem, hogy korszakalkotó költő.
De be kell látni, hogy ami giccs, az giccs, a megfogalmazott témától függetlenül. És WA giccses. Szerintem. Én konkrétan ezért nem szeretem a műveit. Hangsúlyozom még egyszer: nem a hazaszeretetével van baj, hanem a stílusával.

A kis herceg 2008.02.11. 16:23:56

Lidérc! Hogy várhatod el, hogy csak azért - mert Te giccsesnek tartod, más is ossza ezt a véleményed.
Hogy várhatod el, hogy azok - akik számára élmény, ahogyan és amit ír Wass Albert - most azt mondják hogy "igazad van, le vele!"
Én pl. egy határon tuli magyar szerző könyvében sem olvastam olyan érzékletesen megfolmazott egymásrautaltságot, mint az Ember az országú szélénben
Vagy olyan toleranciát és "a másik tiszteletét", mint az Elvész a nyomban
Tényleg, nyugodt szívvel ajánlom mindazoknak akik az itt leírtak után most nem tudják, hogy tiszteljék Wass Albertet, vagy hogy pálcát törjenek felette.

vakablak 2008.02.11. 16:25:32

Miről is szól ez a vita? Elvben ugye arról, hogy lehet-e/legyen-e Wassnak szobra. Egyesek szerint nagyon is, mások szerint semmiképp. Túl az egyértelmű és leplezetlen politikai vonzalmakon/ellenszenven, melyek egyben tankönyvbeli illusztráció-szerűen vezetnek a vitázók kognitív disszonanciájához és így a vita elsekélyesedésén keresztül a verbális agresszióhoz, a vitának mégiscsak lehetne egy tárgyilagos dimenziója.

Nevezetesen: mi kell ma ahhoz, hogy valakinek szobra lehessen?

Lehet, hogy két esetet meg kellene különböztetni: közpénzből, köztéren, ill. magánadakozásból, (lehetőség szerint) magánterületen. Az utóbbi teljesen világos ügy, sokat nem kell vitázni rajta. A közpénzes-közteres eset az érdekesebb. Közös választ kellene találni a következő kérdésekre:

- Szükséges-e közéleti konszenzus?
- Ha nincs ilyen konszenzus, kell-e ill. elegendő-e (akár empirikus) többségi akarat? Elégséges-e egy kisebbségi akarat, és ha igen, legalább mekkora legyen az?
- Szükséges-e (bármiféle, pl. objektivizáló) szakmai konszenzus?

Kisa 2008.02.11. 16:27:15

Kis herceg: ki írta?

"Halljátok-e? a kékes hegygerincen
felharsant már az õszi hallali.
Ugye, nem tudtok most csapongó szívvel
rügy-pattanó Napkeltét vallani?

Pedig a sárga lomb: az is virág,
és a halálban lappang már az élet,
mely összeomló múlt-romokból éled.

Higyjétek el: csak hangulat az élet."


"Arra délre száll az esõ
S ûzik szelek a vihart,
Hol távoli menydörgés zúg,
Szívem vágya délre tart.
A távoli Magyarhonban
Kedves falum ott terül
Befogja az erdõ széle
S áldás lengi azt körül."

lápi lidérc 2008.02.11. 16:31:18

A kis herceg 2008.02.11. 16:23:56
Nem várom el.

Viszont azt elvárom, hogy az irodalomhoz értők meg tudják róla állapítani. Kérdezzék meg mondjuk a debreceni egyetem irodalomatanszékének professzorait.

Tehát vagy kapjon helyet Danielle Steel is a szoborparkban, vagy ne kapjon Wass Albert sem. Írónak kb. ugyanolyan szintűek.

Vagy kapjon szobrot a hazafiak vagy politikai indíttatású akárkik szoborparkjában, de ne az írók között.

zefran 2008.02.11. 16:33:34

Itt valaki azt írja, hogy Wass Albert azért nem jó író mert giccses. Akkor mi lehet a véleménye a Nemzeti dalról, amitől ha akarnál sem tudnál giccsesebbet írni vagy Beethoven Örömódájáról? Itt Borbély Szilárd beállt a kánonképzők közé, aláírást is gyűjt hozzá. Lehet nem ő a legrosszabb író és ember ehhez a feladathoz. De miből gondolja valaki, hogy attól író lesz valaki mert Arany mellett lesz szobra? A Nobel-díjat kiosztó társaság is számtalanszor mellélőtt a díja kiosztásánál. Hadd követhessen már el ilyen hibát Debrecen városa is. Valószínűleg ők is kb ugyanolyan hibaszázalékkal dolgoznak. S ez sajnos se nem vicces, se nem ironikus.

Kukko 2008.02.11. 16:44:41

Ja, amúgy az Elvész a nyom egy Thornton Wilder: Szent Lajos király hídja átírás. Ami nem feltétlenül negatív dolog az irodalomban (James Joyce: Ulysses), mindenesetre ez nem annyira sikeres átírás.
Wass Albert egy nagyon jó másodvonalbeli szerző volt, jobb és rosszabb műveket is alkotott. Jobb írók akadtak a magyar irodalomban, de azért tartom jó gondolatnak, mert legalább az olvasásnak csinál reklámot. Persze rengeteg jó írónak lehetne szobrot állítani, akiket senki sem ismer, senki sem olvas, senki sem kíváncsi rá.
Wass Albert nagysága pont abban áll, hogy még azoknak is el kell olvasniuk, akik ellentétes nézeteket vallanak, mert az ő személye körül van jelenleg a legtöbb és leghevessebb irodalmi csata. És ez sok szerzőnek garantálta már a világhírnevet!

egyszerű 2008.02.11. 17:34:22

Még, hogy ebben az országban válság és éhínség van. Íme: az egyik legnagyobb problémája az egyre jobban eladósodó városnak és főleg a vezetésnek, hogy egy német amerikainak, aki történetesen Debrecenben is tanult egy kicsit szobrot állítson. Mi a büdös francnak???
Én nem ismertem ezt az embert és jó sokáig nem is lehetett hallani róla, most meg a nagy magyarkodásba előrángatták szegényt. Nekem senki ne mondja, hogy valaki olyan beosztásokban mint amiben Wass volt, végig tudta úgy harcolni a háborút, hogy közben senkit nem öletett meg. Volt az minden csak nem magyar. Nekem azok a magyarok, akik itt maradtak a háború után is. Akik felépítették azt a teret ahová most ezt a Wasst akarják berakni ezek a köcsög politikusok. Vagy azok az erdélyi emberek, akik még mindig ott élnek Erdélyben.
Zefran! Ha Debrecen városa (bár utálom ezt az idióta, magyartalan kifejezést) csak annyiszor találna el egy beruházást, vagy hozna egy jó döntést, mint ahányszor tévednek a Nobel-díj odaítélésénél már előrébb lenn ez akis város. Mikor fogja már ez a sok agymosott idióta lokidrukker kósasesggnyaló megérteni, hogy a Kósatér kivételével teljesen szét verték ezt a várost. Bármelyik irányba menjen az ember a tértől 200 méter után úgy érzi az amerikaiak még mindig ledobnak titokban egy-egy bombát a vársora. Szétverik kilopják az egész várost ezek a szemetek, most meg a sok hülyét megetetik ezzel a Wass szoborral, azok meg tapsolnak. Közben cívis házakat, műemlékeket dózerolnak le. Hány költő szülőházaát rombolták már le? Hány szobrot pakolgattak már át ebben a városban? Végre valaki felemeli a szavát ez ellen a mértéktelen pusztítás és hülyeség ellen.

proelium 2008.02.11. 17:42:25

Egyszerű !

Te tényleg egyszerű vagy. Barom egyszerű.

zefran 2008.02.11. 17:49:08

Kedves egyszerű!
Debreceni rokonaim egy időben épp azt hiányolták Debrecenből, hogy nem mernek hozzányúlni a város belképéhez, nem tudnak fejleszteni, míg Nyíregyen nem volt soha ilyen probléma.

jorgecosta 2008.02.11. 17:49:28

vakablak, úgy érzem, sikerült megfogalmaznod a lényeget, de vajon képesek vagyunk ebben konszenzusra?

dixi 2008.02.11. 18:33:46


Nagy a zűrzavar a fejekben!
Az, hogy Wass jó vagy fontos író és, hogy lesz e helye a magyar irodalmi kánonban olyan kérdés ami jelen állás szerint 20-30 évnél hamarabb nem kerül megválaszolásra.
Illetve lehet, hogy dehogy.
Van nekünk egy Kertész Imrénk (nóbeldíjmegstb) aki hú meg há, de szerény véleményem szerint egy vér közepes író. Emberrel nem találkoztam még aki szerint aki jónak találta az írásait. Talán egy kezemen meg tudom számolni, hány akár csak nagyon óvatos megjegyzést hallottam a médiában erre vonatkozóan és a téma és az író származása miatt már ezek is antiszemita megnyílvánulásoknak minősültek.
Szóval Wass neve is világíthat még a magyar irodalom egén és még az is lehet hogy majd ciki lesz nemszeretni, ne adj isten kritizálni.
Mindkét amúgy tisztelt úriember munkássága ott fog elenyészni az ilyen célu polcomon, mer megmérettettek és sajnos könnyünek találtattak. Szigorúan irodalmi szempontból.

(Mondjuk mindig is mondta a nagyapám, hogy az a sok könyv meg olvasás megfogja magát bosszúlni, úgy is lett, most egyszerre vagyok hazaáruló és antiszemita. A szobrokat meg úgyis elhordja az idő vagy a fémtolvaj)

proelium 2008.02.11. 19:51:52

lápi lidérc !

Aki egyetemen az irodalom professzora, az csak kétes ízlésű lehet (Morbus horgericus campustris)

Nagyzee 2008.02.12. 09:07:10

Ha jól vettem ki, a sétányon eddig csak olyan írók és költők szobrai álltak, akik debreceni kötődésűek voltak.

Wass Albertnek van köze Debrecenhez? Szerintem ez a fő probléma ezzel a szoborállítással.

csaba76 2008.02.12. 20:31:48

Teljesen mindegy lesz-e szobor vagy sem. Értelmes embernek nem fájhat igazán, ha felállítanak egy Wass Albert szobrot, aki meg szereti - bármiért is érez így - az had örüljön. Persze amíg nem az én pénzemből állítják.
Dávidka jól beszélt. El fogom olvasni a tőle kapott Wass Albert könyvet. Második nekifutásra biztos sikerül. Pl. Tamási Árontól a Magyari rózsafával ilyen gondom nem volt :) Mindenféle MAGYAR-oknak kötelező!

Obszi 2008.02.12. 20:42:32

Országossá, sőt több határon túli magyar értelmiségi csatlakozásával immár nemzetközivé terebélyesedett a tervezett debreceni Wass Albert-szobor felállítása elleni tiltakozás. A város polgármesteréhez írt, interneten körözött levelet kedden már több mint száz értelmiségi írta alá.
Wass Albert szobrát a debreceni Polgári Casino Egyesület magánadományokból készítteti el a városi közgyűlés hozzájárulásával. A szobor alapkövét pénteken helyezik el a Nagyerdőben lévő Medgyessy sétányon, ahol a tervek szerint Kósa Lajos, Debrecen polgármestere mond majd beszédet.

A tiltakozó levelet megfogalmazó Borbély Szilárd költő, egyetemi docens nyilatkozata szerint a város a döntés előkészítése során csupán a Képzőművészeti Lektorátus véleményére támaszkodott, miközben egy köztéri szobor nemcsak képzőművészeti alkotás, hanem szimbolikus tartalmak megjelenítője.

„Wass Albert körül még lezáratlan jogi és politikai viták folynak. Helyét még sem a szakma, sem az idő nem jelölte ki” – olvasható a nyilatkozatban. A levél és aláírói tiltakoznak az ellen, hogy egy négy évre választott testület döntsön arról, hogy Wass Albert Fazekas Mihály, Arany János, Ady Endre, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond, Tóth Árpád, Gulyás Pál és Szabó Lőrinc szobra között kapjon helyet. "Tiltakozunk az ellen, hogy politikai testület saját hatáskörében - ha szimbolikusan is - írói rangot adományozzon.

Tiltakozunk a magyar kultúra nevében az ellen, hogy köztiszteletet élvező szerzők nevét egy demokratikusan választott testület kellően meg nem alapozott döntése kompromittálja. Ezért határozottan tiltakozunk Fazekas Mihály, Arany János, Ady Endre, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond, Tóth Árpád, Szabó Lőrinc írói rangjának védelme érdekében Wass Albert szobrának közgyűlés által kijelölt helyen történő felállítása ellen" - tartalmazza a tiltakozó nyilatkozat, amelyet mások mellett aláírt Kukorelly Endre író, Ágoston Zoltán szerkesztő, Márton László író, Mészáros Sándor szerkesztő, Bártori Csaba író, Kállai R. Gábor író, Sándor Iván Kossuth-díjas író, Szkárosi Endre költő, Ungváry Rudolf író, Radnóti Sándor egyetemi tanár, Balla Zsófia költő-író, Kálmán C. György irodalomtörténész, Grendel Lajos író, egyetemi oktató (Szlovákia), Károlyi Csaba szerkesztő, Tábor Ádám költő, Böszörményi Gyula író, Darvasi László író, Závada Pál író, Kőrössi P. József író, Csordás Gábor író, könyvkiadó, Mesterházi Mónika költő, Kántor Zsolt író, Gömöri György költő (London), Szerbhorváth György újságíró (Szerbia), valamint több debreceni közéleti személyiség.
MTI

volver 2008.02.12. 21:54:44

A blog másfél nappal megelőzte a hivatásos médiát. Grat.

netudki 2008.02.12. 22:13:06

Népszabi idézet:
"Wass Albert körül még lezáratlan jogi és politikai viták folynak. Helyét még sem a szakma, sem az idő nem jelölte ki" - olvasható a nyilatkozatban.

A levél és aláírói tiltakoznak az ellen, hogy egy négy évre választott testület döntsön arról, hogy Wass Albert Fazekas Mihály, Arany János, Ady Endre, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond, Tóth Árpád, Gulyás Pál és Szabó Lőrinc szobra között kapjon helyet.


"Tiltakozunk az ellen, hogy politikai testület saját hatáskörében - ha szimbolikusan is - írói rangot adományozzon. Tiltakozunk a magyar kultúra nevében az ellen, hogy köztiszteletet élvező szerzők nevét egy demokratikusan választott testület kellően meg nem alapozott döntése kompromittálja. Ezért határozottan tiltakozunk Fazekas Mihály, Arany János, Ady Endre, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond, Tóth Árpád, Szabó Lőrinc írói rangjának védelme érdekében Wass Albert szobrának közgyűlés által kijelölt helyen történő felállítása ellen" - tartalmazza a tiltakozó nyilatkozat, amelyet mások mellett aláírt Kukorelly Endre író, Ágoston Zoltán szerkesztő, Márton László író, Mészáros Sándor szerkesztő, Bártori Csaba író, Kállai R. Gábor író, Sándor Iván Kossuth-díjas író, Szkárosi Endre költő, Ungváry Rudolf író, Radnóti Sándor egyetemi tanár, Balla Zsófia költő-író, Kálmán C. György irodalomtörténész, Grendel Lajos író, egyetemi oktató (Szlovákia), Károlyi Csaba szerkesztő, Tábor Ádám költő, Böszörményi Gyula író, Darvasi László író, Závada Pál író, Kőrössi P. József író, Csordás Gábor író, könyvkiadó, Mesterházi Mónika költő, Kántor Zsolt író, Gömöri György költő (London), Szerbhorváth György újságíró (Szerbia), valamint több debreceni közéleti személyiség.
Tippeket kérek! A fentiekből ki lesz a következő Nobel-díjjas?

puliszka 2008.02.13. 08:15:09

én őszintén megmondom, a fennebb felsorolt Wass Albert ellen acsarkodó írók(?), költők(?), irodalomtörténészek(?), újságírók(?) közöl egyiket sem ismerem. Bizonyára maradandót alkottak már, ha máshol nem, a budiban! Szép kis társaság! Bezzeg, akkor nem tiltakoztak, amikor horgygyufa belügyére, kunce gabriella nem adta meg a magyar állampolgárságot Wass Albertnek! Szégyelljék magukat, úgy látszik, bőr helyett csizmatalp van a képükön!

creón 2008.02.13. 08:27:03

ez az, puliszka! úgy beszélsz emberekről és műveikről, hogy azt sem tudod, kicsodák.
ez a ti bajotok, a mérhetetlen elfogultság és elvakultság, minden kérdés politikai besározása.
árad a gyűlölet szavaidból.

S.F. · http://tinyurl.com/6o2cb3a 2008.02.13. 08:37:43

Ezek után még meritek azt hazudni basahalom.freeblog.hu, hogy nincs semmi közötök az szdsz-hez?

Go to israel, faszfejek. Bontsátok le a siratófalat, az araboknak nem tetszik, sőt, nekem sem.

S.F. · http://tinyurl.com/6o2cb3a 2008.02.13. 08:42:33

reakcio.blogspot.com/2008/02/wass-albert-mirt-mrtkad.html

Mindig a magyarságért legtöbbet tevő embereket basztatják a patkányok, épp ez a judeobolsevik fröcsögés, kirohanás, aláírogatás bizonyítja, hogy az író szobrokat érdemel!!!

Mellesleg az aláírók zöme zsidó származású, de ezt úgyis tudja mindenki, aki kicsit is jártas a közéletben...

Xp 2008.02.13. 09:17:28

Szerintem a szobor helyett egy holokauszt emlékmű jobban illene a képbe.

S.F. · http://tinyurl.com/6o2cb3a 2008.02.13. 09:18:23

Dr. Nagy Attila is értelmiségi, és ő ezt a szemetet biztos hogy nem írta alá. Mellesleg mit foglalkoztok Wassal? Nincs jobb dolgotok? Közpénz? Csak kopipészt tanulmányokra 10szer ennyit költ a kormányotok, a szobor legalább egy kézzelfogható valami. :-)

puliszka 2008.02.13. 10:08:36

aláírók! siessetek megvenni a rep.jegyet, hogy elne késsetek dovrev+csótány+kunce társaiktól tom lantos temetéséről!

Román Petra 2008.02.13. 10:11:41

Ezért a költeményért minimum Kossuth-díj a ballib-oldaltól, a bal népszerűsítése terén elért végtelen erőfeszítésekért. A többi aláíró most aztán törheti a fejét; témajavaslat: melyik kézzel recskázik, ha elönti a jobboldalt hergelni óhajtó vágy?!

BORBÉLY SZILÁRD:
[ újabban bal kéz

Újabban bal kézzel törlöm ki a fenekem
higiénikusabb azt mondják és egyébként
a bal kezemet is kell használnom végre
valamire és mostmár ez egész jól megy
kicsit körülményesebb de az eredmény
épp olyan tökéletes mint volt a jobbal
ajánlanám másoknak is de azt hiszem
ez mégsem olyan téma hogy megbeszéljük
és egyébként is ezt mindenki egyedül
csinálja általában kis dobozokba
zárva szuszogva nyögve és micsoda szag
például én az orromat is itt szoktam
túrni tudvalevő nem illik és azt is
tudom hogy mit mond a pszichoanalízis
erről csak ennyit és nem több de mégis.

puliszka 2008.02.13. 10:43:13

Kedves Petronella! ezúttal csatlakozom a B.Sz-ot Kossuth-díjra felterjesztők listájához! eme verse remek!

remiz 2008.02.13. 10:50:00

Megdöbbentő, hogy milyen alpáriságot hoz ki belőletek, hogy egyeseknek más véleménye lehet Wass Albertről és a szobrának helyéről.
Ez lenne Wass Albert öröksége szerintetek, zsidózás, gyalázkodás, trágárság? Ez?

Szabóbé 2008.02.13. 12:10:25

román Petra, puliszka, S,F. stb!

Meséljétek már el, mennyire felemelő érzés számotokra a névtelenség mögé bújva mocskolni olyan embereket, akik névvel és aláírásukkal vállalják véleményüket?!

Kérdezi Szabó Béla debreceni polgár.

holdrabló · http://www.holdrablo.blogspot.com 2008.02.13. 13:03:14

Kedves Puliszka! A Köztársasági Elnök ezt az állampolgárság körüli vitát egyszer már rövidre zárta.Így: "(...)az elnöki hivatal arról is tájékoztatta a levélírókat, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium az elnöki hivatal megkeresésére adott közlése szerint Wass Albert magyar állampolgárként halt meg. 1996-ban, írásbeli nyilatkozattal ugyanis állampolgársági bizonyítványt kért, mely kérelem alapján 1997. június 26-ai keltezéssel állampolgársági bizonyítványt állítottak ki részére, amit kézbesítettek is neki. Az állampolgársági törvény értelmében az állampolgársági bizonyítvány igazolja a magyar állampolgárság fennálltát." A KEH linkjén a teljes közleményt olvashatod. Itt: www.keh.hu/keh/kozlemenyek/20071029wass_albert_allampolgarsaga.html

puliszka 2008.02.13. 15:17:24

Szabóbé, kedves, te mennyire feded föl magad? mennyire vagy Szabó Béla? Amennyire én Ronald Reagen. holdrabló! attól még kunce gabriella lelke szárad Wass Albert halálán, hogy Te szerecsenmosdatást végzel dicső kormányodon! de milyen érdekes, amióta meglódult a beírás erre a témára, újabb, egetverő témák akarják feledtetni a Wass Albert melletti kiállást! felettébb érdekes!

Kácsor Zs 2008.02.13. 16:40:32

Puliszka, egyik aláíró nevét sem ismered?

Műveletlen vagy, újságíró létedre.

Akkor egy kis fejtágítás, hogy kiket nem ismersz:


Böszörményi Gyula:

Szeptemberben Böszörményi Gyula Gergõ és az álomfogók címû regénye volt a hónap könyve. Karácsonyra megjelent a nagysikerû könyv folytatása. Ezt ajánlja most a fiatal olvasók figyelmébe a Somogyi-könyvtár. Újra élvezhetjük Böszörményi eredeti humorát, mely tökéletesen alkalmazkodik a szereplõk jelleméhez és a színtérhez. Ezúttal is az õsi magyar hitvilágból merít a szerzõ. Gergõ és két õsmagyar szellemlényének találkozása összekapcsolja a múltat a jelennel, a történelem- és irodalomkönyvekben olvasottakat a rémvadászok táborával, a Világfa Lombszintjén megjelenõ õsmagyarokkal. Hunor és Magor saját maguk mesélnek életükrõl, tetteikrõl.
www.sk-szeged.hu/kiallitas/honapkonyve/gergo2/gergo.html

Vagy:

Grendel Lajos (Léva, 1948): író.
A Kalligram Kiadó egyik alapítója, egyetemi tanár. Pozsonyban él.
Számos szlovák és magyar irodalmi díj (1990: József Attila-díj; 1997: Madách Imre-díj; 1998: Déry Tibor jutalom; 1999: Kossuth-díj) birtokosa, de elnyerte a közép-európai Kristal Vilenica-díjat is, ezenkívül 2006-ban Giuseppe Acerbi irodalmi díjban részesült. Grendel Lajos a kortárs magyar irodalom egyik legeredetibb alakja, műveivel ráadásul a szlovák irodalom fejlődésére is hatással volt. regényeit és novelláit a kisvárosi környezet, az értelmiségi életforma ábrázolása, a multikulturalizmus, a groteszk látásmód és az abszurd elemek teszik sajátossá. Esszéiben a közép-európai abszurd léthelyzetek megragadására törekszik.
Művei a szlovákon kívül angol, francia, olasz, német és lengyel nyelven is megjelentek.
www.kalligram.com/start.php?id=4&id_row=79&detail=1


Vagy:

Radnóti Sándor
kritikus, esztéta

Számos magyar és idegen nyelvű könyv szerzője, tanulmányai több mint ötven magyar és külföldi kötetben és folyóiratban jelentek meg. Tagja a Magyar Írószövetségnek és a MÚOSZ-nak, 1995-1999 között a Soros Alapítvány könyvpályázati zsűrijének elnöke, 1997-től 2000-ig részt vett a Kossuth- és Széchenyi-díj irodalmi albizottságának munkájában. 1991-ben Déry Tibor-jutalmat és Mikes-díjat, 1994-ben József Attila-díjat kapott. Kutatásainak legnagyobb része a kultúrfilozófia és művészetfilozófia határterületéhez kapcsolódik, jelenleg a múzeum filozófiájáról szóló történeti tanulmányon dolgozik.
www.mindentudas.hu/radnoti/index.html

vagy:

Darvasi László író

megjelent kötetei:
Horger Antal Párizsban Versek Holnap Budapest, 1991
A portugálok Versek és elbeszélések JAK - Pesti Szalon [Budapest], 1992
A veinhageni rózsabokrok Elbeszélések Jelenkor Pécs, 1993
Szív Ernő: A vonal alatt Tárcák Délmagyarország [Szeged], 1994
A Borgognoni-féle szomorúság - rövid történetek Elbeszélések Jelenkor Pécs, 1994
A Kleofás-képregény Históriák, legendák és képregények Jelenkor Pécs, 1995
Szív Ernő: Hogyan csábítsuk el a könyvtáros kisasszonyt? Tárcák Jelenkor Pécs, 1997
Szerelmem, Dumumba elvtársnő - magyar novellák Novellák Jelenkor Pécs, 1998
A könny-mutatványosok legendája Regény Jelenkor Pécs, 1999
Szerezni egy nőt - háborús novellák Novellák Jelenkor Pécs, 2000
A lojangi kutyavadász - kínai novellák Novellák

vagy:

Závada Pál író

Írásai:
A fényképész utókora - Magvető, 2004
Milota - regény, 2000
Jadviga párnája - regény, Magvető, 1997
Mielőtt elsötétül - regény, elbeszélések, Jelenkor, 1996
Kulákprés - Család- és falutörténeti szociográfia, Tótkomlós 1945-1956, Szépirodalmi-Széphalom, 1991
Statárium - szociográfia (Sipos Andrással), Szociológiai Kutatóintézet, 1989
Kulákprés - dokumentumok és kommentárok egy parasztgazdaság történetéhez, Művelkut. Int., 1986

Filmek:
Jadviga párnája - színes magyar játékfilm, 2000 (r: Deák K.)

Díjak:
Kossuth-díj - 2005
Prima Primissima Díj - 2004
Tótkomlós díszpolgára - 2000
Márai Sándor-díj - 2000
Krúdy Gyula-díj - 1999
Színházi Dramaturgok Céhe drámaírói ösztöndíj - 1998
Déry Tibor-díj - 1998
Év Könyve-díj - 1998
József Attila-díj - 1998
Jelenkor folyóirat Szinnyei Júlia-emlékdíja - 1997
Soros Alapítvány irodalmi ösztöndíja - 1997
Magyar Rádió Nívódíja - 1995
Magyar Alkotóművészeti Alapítvány Irodalmi Tagozatának szociográfiai díja - 1992
Móricz Zsigmond-ösztöndíj - 1989
www.muveszkek.hu/index.php?id=611&cid=5970


Folytassam még, Puliszka, hogy a kurva nagy magyarkodással kiket nem ismersz a magyar kultúrából????

holdrablo · http://www.holdrablo.blogspot.com 2008.02.13. 16:44:39

Az én kormányom? Hm. Furcsa lenne. A beírásom pedig egy puszta tényre vonatkozott. Amiben Te speciel tévedtél, én pedig kijavítottam. Ha ez szerecsenmosdatás, ide a sampont is! :D

Kácsor Zs 2008.02.13. 16:46:16


Puliszka, szóval ezekre a szerzőkre mered azt mondani, hogy "bizonyára maradandót alkottak már, ha máshol nem, a budiban".

Egy kicsit sem ég az arcod???

partium 2008.02.13. 17:20:24

Ritka nagy bunkó az, aki még büszke is arra, hogy nagyon nagy bunkó.

S.F. · http://tinyurl.com/6o2cb3a 2008.02.13. 17:36:27

Ezek az aláíró "értelmiségiek" a történelem elemzésének jogát monopolizálni akarják, és ennek a része ez a tiltakozásuk. Természetesen ehhez semmi joguk, és elég rosszindulatú dolgot művelnek.

Kossuth díjat csak hazaárulók kapnak 2002 óta, ezt igazán tudhatnátok. (nem viccelek) Hazaáruló a díj zsűrije, hát hazaárulókat díjaznak. Logice.

S.F. · http://tinyurl.com/6o2cb3a 2008.02.13. 17:37:22

"zakatol a szent család, isten tömi máriát..." alkotás? Nem inkább mocskolódás?

puliszka 2008.02.13. 17:51:35

K.Zs. ajánlom figyelmedbe www.abcug.hu írását: Wass Albert írói mivoltát kérdőjelezik meg Tökmag Jankók! igen tanulságos a cafrangos rangkórságban szenvedő "értelmiségieknek"

liter 2008.02.13. 17:56:33

Bizony-bizony, S.F., az orbán-kormány ideje alatt pénzért is lehetett venni Kossuth-díjat, tudod, amikor az autópályaépító gyerek megvásárolta a Fidesztől az apukájának.

magyarvagyok 2008.02.13. 18:01:40

Itt van a hazaáruló Kossuth-díjasok listája SF szerint. (Meddig tudjátok még fokozmi a tahóságot SF, puliszka, Román Petra?)

2007
* B. Nagy Jánosnak, a Magyar Állami Operaház Liszt Ferenc-díjas magánénekesének, Érdemes Művésznek, az operairodalom tenor szerepeinek kiváló megformálásáért, művészi pályafutása elismeréseként
* Dés László Liszt Ferenc-díjas zeneszerzőnek, előadóművésznek, Érdemes Művésznek, stílusteremtő művészi tevékenységéért, a kortárs improvizatív zene és jazz nemzetközileg is elismert műveléséért, sokoldalú zeneszerzői munkásságáért
* Földi Péter Munkácsy Mihály-díjas festőművésznek, Érdemes Művésznek, az egri Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola főiskolai tanárának, a szellemi hagyományok és a mai kor festészeti törekvéseinek szimbolikus, nagyhatású egyesítéséért
* Gálffi László Jászai Mari-díjas színművésznek, Érdemes Művésznek, több évtizedes kimagasló színészi alakításaiért
* Gulyás Gyula szobrászművésznek, Érdemes Művésznek, új utak kereséséért és a portrészobrászat megújításáért
* Horváth Ádám Balázs Béla-díjas rendezőnek, a Színház és Filmművészeti Egyetem egyetemi tanárának, Kiváló Művésznek, több évtizedes nagysikerű rendezői munkássága elismeréseként
* Kern Andrásnak, a Vígszínház Jászai Mari-díjas színművészének, Kiváló Művésznek, sokoldalú művészi munkássága elismeréseként
* Kévés György Ybl Miklós-díjas építésznek, a Kévés és Építésztársa Rt. elnökének, félévszázados kiemelkedő építészeti munkásságáért, az építészeti kultúra terjesztéséért, töretlen kitartással létrehozott, mindig korszerű szellemiséget tükröző alkotásaiért
* Kósa Ferenc Balázs Béla-díjas filmrendezőnek, Érdemes Művésznek, nagyhatású, magas színvonalú játék- és dokumentumfilmjeiért
* Ligeti András Liszt Ferenc-díjas karmesternek, hegedűművésznek, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyetemi docensének, a MATÁV Szimfonikus Zenekar zeneigazgatójának, művészeti vezetőjének, Érdemes Művésznek, több évtizedes karmesteri, zenekarvezetői, valamint zenekarépítő és művészetoktatói tevékenységéért, zenei kultúránk nemzetközi hírnevét öregbítő művészi pályafutásáért
* Paizs László Munkácsy Mihály-díjas festőművésznek, Érdemes Művésznek, rendkívüli szakmai tudásáért, a kifejező technológiák megújítási képességével és az igényességgel társult művészi éleslátásáért, a figuralitás és a nonfiguralitás leleményes ötvözéséért
* Parti Nagy Lajos Babérkoszorú-díjas írónak, költőnek, drámaírónak, a magyar költészet, a próza és dráma nyelvi világának megújításáért
* Párkai István Liszt Ferenc-díjas karnagynak, Érdemes Művésznek, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem nyugalmazott egyetemi tanárának, professor emeritusnak, több évtizedes kiemelkedő művészi munkájáért, a magyar kóruskultúra nemzetközi hírnevének öregbítése, a magyar zenész-társadalom generációinak felnevelése érdekében végzett tevékenysége elismeréseként
* Perényi Miklós Kossuth-díjas gordonkaművésznek, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyetemi tanárának, Kiváló Művésznek, az egész világon elismert előadóművészi tevékenységéért, a szebbre és jobbra való szüntelen törekvéséért
* Pécsi Ildikó Jászai Mari-díjas színművésznek, Kiváló Művésznek, színművésznek, rendezőnek, több évtizedes, nagy népszerűségnek örvendő, sokoldalú művészi munkásságáért, előadóművészi tevékenységéért
* Psota Irénnek, a Madách Színház Kossuth-díjas színművészének, Érdemes Művésznek, a Nemzet Színészének, színházi és filmszerepek emlékezetes megformálásáért, méltán népszerű, sokoldalú művészi munkásságáért, életpályája elismeréseként
* Rubik Ernő Állami-díjas építészmérnöknek, tárgytervezőnek, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem címzetes egyetemi tanárának, a Rubik Studio Kft. ügyvezető igazgatójának, több mint négy évtizedes, világszerte nagyra becsült tárgyművészeti és feltalálói tevékenységéért, iskolateremtő jelentőségű oktatói munkássága elismeréseként
* Ifj. Sánta Ferenc Liszt Ferenc-díjas hegedűművésznek, a XIX. és XX. századi klasszikus és népszerű zeneirodalom magyar stílusban való tolmácsolásáért, a hazánk zenei kultúrájának részét képező cigánymuzsika magas szintű műveléséért
* Szilágyi Tibor Jászai Mari-díjas színművésznek, Kiváló Művésznek, erőteljes színészi alakításaiért és rendezői munkássága elismeréseként
* Takács Zsuzsa Babérkoszorú-díjas költőnek, műfordítónak, a költői hagyományok és a modernitás személyes intellektuális, magas szintű ötvözetének megteremtéséért
* Tolnai Ottó József Attila-díjas költőnek, írónak, műfordítónak az avantgárd hagyomány magas szintű megújításáért és a vajdasági magyar irodalom szervezésében vállalt szerepéért

2006

* Bangó Margit előadóművésznek, határainkon túl is méltán népszerű előadó-művészetéért, a cigányzene magas művészi színvonalú műveléséért
* Benkó Sándor Liszt Ferenc-díjas zenésznek, a klasszikus könnyűzene – különösen a dixieland – megismertetésében és művelésében végzett kiemelkedő és példamutató munkássága elismeréseként
* Boross Lajos előadóművésznek, prímásnak, a cigány előadó-művészet népszerűsítéséért, hét évtizedes fáradhatatlan prímási tevékenységéért és példamutató életútjáért
* Bozsik Yvette koreográfusnak, táncművésznek, a kortárs magyar táncművészet megújításában vállalt kimagasló, nemzetközileg is elismert táncművészi, koreográfusi és társulatszervezői munkájáért
* Csákányi Eszternek, a Krétakör Színház Jászai Mari-díjas színművészének, rendkívül sokoldalú művészi tevékenysége, valamint az újító magyar színházi műhelyekben való alkotó részvétele elismeréseként
* Ferencz István Ybl Miklós-díjas építészmérnöknek, a Napúr Bt. vezető tervezőjének, ügyvezetőjének, a táj és az épített környezeti értékek iránti mély tisztelettel végzett példaadó építészeti, belsőépítészeti és oktatói munkásságáért
* Fischer Iván karmesternek, a Budapesti Fesztiválzenekar művészeti vezetőjének, nemzetközileg is nagyra becsült, kiváló karmesteri tevékenységéért és fáradhatatlan zenekarnevelő munkájáért, mellyel hozzájárul az egyetemes magyar kultúra fejlesztéséhez és népszerűsítéséhez
* Görgey Gábor József Attila-díjas írónak, jelentős irodalmi munkásságáért
* Herskó János Balázs Béla-díjas filmrendezőnek, rendkívül sokoldalú, nemzetközileg is nagyra becsült művészetéért és filmpedagógiai munkásságáért
* Jancsó Miklós az egyetemes és a magyar filmművészet gazdagításában betöltött szerepéért
* Karátson Gábor Munkácsy Mihály-díjas festőművésznek, József Attila-díjas írónak, festői, irodalmi, műfordítói életművéért és oktatói tevékenységéért
* Kulka Jánosnak, a Nemzeti Színház Jászai Mari-díjas színművészének, sokoldalú, minden helyzetben hiteles, a humanista értékrendet közvetítő művészetéért, méltán népszerű szerepformálásaiért
* Léner Péter Jászai Mari-díjas rendezőnek, a budapesti József Attila Színház igazgatójának, több mint négy évtizedes rendezői munkásságáért, a színházi hagyományok megőrzéséért, színházvezetői tevékenységéért, a művészeti közéletben játszott meghatározó szerepéért
* Lukáts Andornak, a Katona József Színház Jászai Mari-díjas színművészének, rendezőnek, sokoldalú művészi pályája, film- és színművészeti alkotásokban nyújtott kiváló alakításai elismeréseként
* Megyik János Munkácsy Mihály-díjas szobrászművésznek, a modern művészet kiemelkedő egyéniségének, az alternatív művészet képviselőjének, akinek munkásságára jellemző a költői geometria és a formatervezés is
* Petrovics Emil Kossuth-díjas zeneszerzőnek, a Bartók utáni magyar zene meghatározó alkotójának, zeneszerzőnek, muzsikus- és színészgenerációkat nevelő tanárnak, sokoldalú munkássága elismeréseként
* Solti Gizella Munkácsy Mihály-díjas textiltervező iparművésznek, művészetének gondolati tartalmáért, szakmai újításaiért, kifejezésmódjáért, kiemelkedő szakmai tudásáért
* Spiró György Babérkoszorú-díjas írónak, költőnek, irodalomtörténésznek, műfordítónak, sokoldalú irodalmi munkásságáért, különösen regényírói és a színháztörténetben új fejezetet nyitó drámaírói tevékenységéért
* Szőnyi Erzsébet Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőnek, fáradhatatlan zenepedagógusi munkásságáért, a magyar zenei kultúra gazdagítása és elismertetése érdekében folytatott tevékenységéért
* Sztevanovity Zorán Liszt Ferenc-díjas előadóművésznek, a magyar könnyűzenei életben több mint négy évtizeden át végzett művészi munkásságáért
* Tordai Zádor írónak, a filozófiai tudomány doktorának, az MTA Filozófiai Intézete tudományos tanácsadójának, nagy történeti értékkel bíró könyveiért, erdélyi eszmetörténeti tanulmányaiért
* Vágó Nelly Jászai Mari-díjas díszlettervezőnek, a Magyar Képzőművészeti Egyetem egyetemi tanárának, több mint négy évtizedes kimagasló művészi munkásságáért, művészettörténeti és színháztörténeti szempontból egyaránt meghatározó, nemzetközileg is számon tartott tervezői tevékenységéért
* Zsótér Sándor Jászai Mari-díjas színművésznek, rendezőnek, a kortárs magyar színházművészetben végzett iskolateremtő tevékenységéért, sajátos, átütő sikerű rendezéseiért, emlékezetes színházi alakításaiért

2005

* Bachman Zoltán Ybl Miklós-díjas építész, műemlékvédelmi szakmérnök, a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar Építész Intézet igazgatója, egyetemi tanár Pécs/Sopianae ókeresztény örökségének új típusú építészeti védelme, bemutatása érdekében végzett kivételesen magas esztétikai igényű építészeti és oktatói munkássága, iskolateremtő tevékenysége elismeréseként
* Bodrogi Gyula, a Nemzeti Színház Jászai Mari-díjas színművésze, kiváló művész, a színházművészet minden műfajában otthonos, emberséges, sokszínű, meghatározó és jellegzetes színészetéért
* Buda Ferenc József Attila-díjas költő, műfordító, szerkesztő, a kecskeméti Forrás-szerkesztőség főmunkatársa gazdag lírai költészetéért, a népköltészet és a modern líra hagyományait ötvöző formai megoldásaiért, műfordítói tevékenységéért
* Déry Gabriella Liszt Ferenc-díjas operaénekes, kiváló művész, az Operaház örökös tagja, az elmúlt évtizedek legkiválóbb drámai szopránénekesnője, aki az operarepertoár összes jelentős főszerepében kimagasló teljesítményre volt képes
* Eörsi István József Attila-díjas költő, drámaíró, publicista, akinek írói munkásságát az 56-os forradalomnak nem az emléke, hanem a megélt tapasztalata határozza meg, szépírói munkásságát aktív közéleti és gazdag műfordítói tevékenysége egészíti ki
* Gálvölgyi János, a Madách Színház Jászai Mari-díjas színművésze, érdemes művész, humanista elkötelezettségű sokoldalú művészi munkásságáért, rendkívüli népszerűségnek örvendő színészetéért, emlékezetes alakításaiért
* Kemény Henrik bábművész, kiváló művész, a hazai vásári bábjáték legtisztább hagyományainak őrzése és terjesztése érdekében végzett tevékenységéért, hét évtizedes, országszerte ismert és elismert legendás művészetéért
* Kocsis Zoltán zongoraművész, kiváló művész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar zeneigazgatója a magyar zenei élet korszakos jelentőségű megújításáért, az előadó-művészet értékrendjének gyökeres megváltoztatásáért és mércéjének magasra emeléséért, megalkuvást nem ismerő nagyszerű karmesteri és zongoraművészi tevékenységéért
* Körmendi János Jászai Mari-díjas színművész, kiváló művész, közel hat évtizedes, sokoldalú, országhatárainkon túl is méltán nagyra becsült művészi munkásságáért, szókimondó és pózmentes alakításaiért;
* Lázár Antal Ybl Miklós-díjas építész, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Kar dékánja, tanszékvezető egyetemi tanár három és fél évtizedes sokoldalú építészeti, építőművészi alkotómunkásságáért, oktatói tevékenységéért
* Molnár Sándor Munkácsy Mihály-díjas festőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem egyetemi tanára kimagasló színvonalú egyéni festészeti és festészetelméleti munkásságáért
* Pauer Gyula Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész, díszlet- és jelmeztervező, a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyetemi tanára képző- és színházművészeti munkásságáért, konceptuális, valamint látványművészeti tevékenységéért
* Sándor Iván József Attila-díjas író elsősorban szépírói tevékenységéért, a közép-európai történelem, különösképpen a XX. századi magyar történelem sorsfordulatainak regénysorozatban való feldolgozásáért
* Szakcsi Lakatos Béla Liszt Ferenc-díjas zeneszerző, dzsesszzongoraművész, érdemes művész a dzsesszműfaj és annak mozgásterébe eső szellemiséget integráló törekvéséért, amelyet felső fokon interpretál a világ pódiumain
* Székely Magda József Attila-díjas költő, műfordító, a Belvárosi Könyvkiadó munkatársa több évtizedes, rendkívül magas szintű költői tevékenységéért, a Nyugat és az Újhold klasszikusnak tekinthető lírai hagyományainak elmélyült gondolati tartalmú, gazdag formakincsű folytatásáért
* Szomjas György Balázs Béla-díjas filmrendező, kiváló művész, következetes és folyamatos, magas művészi színvonalon elkészített hiánypótló, közönségsikert arató játékfilmjeiért, a művészeti közéletben betöltött tevékenységéért
* Valló Péter, a Radnóti Miklós Színház Jászai Mari-díjas rendezője, érdemes művész, tudatos kompozíciójú, erkölcsi tartalmat is tisztán megmutató rendezéseiért, nagy közönségsikert arató, kimagaslóan magas színvonalú művészetéért;
* Vitray Tamás újságíró, a Magyar Televízió örökös tagja, kiváló művész, kivételes minőséget képviselő, a magyar médiában egyedülálló, rendkívül sokoldalú, páratlan és műfajteremtő életművéért
* Závada Pál József Attila-díjas író, szociológus a magyar történelem állomásait bemutató, nagy sikerű szépírói, szociográfusi, szerkesztői tevékenysége elismeréseként

2004

* Amadinda Ütőegyüttes (Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán)
* Balla Demeter, Balázs Béla-díjas fotóművész
* Bertók László Babérkoszorú-díjas és József Attila-díjas költő
* Bíró Miklós Balázs Béla-díjas operatőr, Kiváló Művész, a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyetemi tanára
* Bogányi Gergely Liszt Ferenc-díjas zongoraművész
* Borvendég Béla Ybl Miklós-díjas építész, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem címzetes egyetemi tanára
* Grunwalsky Ferenc Balázs Béla-díjas operatőr-rendező, érdemes művész
* Gyulai Líviusz animációsfilm-rendező, Munkácsy Mihály-díjas grafikusművész, érdemes művész
* Hencze Tamás grafikus, festőművész, érdemes művész
* Krasznahorkai László Babérkoszorú-díjas és József Attila-díjas író
* Lázár Kati Jászai Mari-díjas színművész, Kiváló Művész
* Lehoczky Zsuzsa, a Budapesti Operettszínház Jászai Mari-díjas színművésze, Kiváló Művész
* Moór Marianna, a Pesti Magyar Színház Jászai Mari-díjas színésze, Kiváló Művész
* Popova Aleszja, a Magyar Állami Operaház Harangozó Gyula-díjas balettművésze, megántáncos, érdemes művész
* Rost Andrea Liszt Ferenc-díjas operaénekes, érdemes művész
* Tőzsér Árpád, József Attila-díjas költő, műfordító, irodalomtudós, szerkesztő, érdemes művész

2003

* Bálint András színész
* Bodor Ádám író
* Cságoly Ferenc építészmérnök
* Hager Ritta textilművész
* Janikovszky Éva író
* Kállai Kiss Ernő klarinét- és tárogatóművész
* Kalmár Magda operaénekes
* Király Levente színész
* Ligeti György zeneszerző
* Marton László szobrász
* Marton László rendező, színigazgató
* Maurer Dóra festő, grafikus, filmkészítő
* Oravecz Imre költő, műfordító
* Presser Gábor zeneszerző, előadóművész, zenekarvezető
* Tarr Béla filmrendező
* Vajda János zeneszerző, karnagy

S.F. · http://tinyurl.com/6o2cb3a 2008.02.13. 18:45:26

Nem Fideszes vagyok hanem magyar... :D

Ezek majdnem mind kormánypártiak, akik ezen a listán szerepelnek, továbbá általában a rossz ügyek aláírói. "Péter, nem veled van a baj" (hanem azzal, hogy goj vagy) Balázs Péter szolnoki színházi kinevezése ellen is hasonszőrűek tiltakoztak.

puliszka 2008.02.13. 18:57:19

valóban szép kis lista - soha többé kommunista! - dehát a drága bangó margit is hogy ordibálta: éljen gyúrcsány ferenc, a magyar népköztársaság miniszterelnöke! kern is megéri a pénzét, kósa, pécsi ildikó az mszp országgyűlési képviselője volt.

magyarvagyok 2008.02.13. 19:08:02

Ti helyi tahók vagytok, debreceniesek? Vagy országosak? Biztosan nem dunántúli az ilyen puliszka meg SF. Szegény hazám!!!

Kácsor Zs 2008.02.13. 19:13:44


magyarvagyok,

SF-et nem ismerem, de Puliszkát igen, ő valóban debreceni.

De beépített ember.

A szocik fizetik (nekem elmondták), hogy az itt leírt hülyeségeivel járassa le a nemzeti oldal támogatóit.

Mert majd jól azt hiszik a népek, hogy minden fideszes olyan sötét, mint Puliszka.

Jó trükk, mi?

Nemo 2008.02.13. 20:05:54

Szilárdnak is meg kell élnie vmiből, s ha a Gyurcsányt mosdató szösszenete nem lett volna elég, most már biztos meglesz az a németországi ösztöndíj...

Kácsor Zs 2008.02.13. 20:34:30



Nemo,
én ismerem Szilárdot, s tanúsíthatom, hogy ebben az ügyben emmiféle érdek nem vezette. Olyan sunyi, alantas számítás pedig bizonyosan nem, amit te feltételezel róla.

Persze, tudom ám, hogy hiábavaló, amit mondok, mert ebben az országban senkit semmiről soha meggyőzni nem lehet. De azért csak leírtam ezt, Szilárd védelmében.

Ja, persze, hallom is a választ, ne fáradj vele: biztos én is számítok valamire...

Nemo 2008.02.13. 20:58:20

Csalódást okozok. És WA-rajongó sem vagyok. De ez a nyílt levél épp azt állítja, ami ellen fellép: politikai indíttatásból ítél irodalmi dolgok felett (ti. hogy WA nem író). És mindezt 7 hónappal a döntés után... Ez legalábbis nekem nem tiszta (de leképezése annak, ami utána következett itt a blogon: két tábor üvölti a másik táborba sorolt arcokról, hogy nem írók). Sapienti sat.

puliszka 2008.02.13. 21:02:00

és kedves K.Zs. melyik coci pénzel: pumukli, aranyhüvely, nyúlfogú olá, csontos-lovaglós, cusslág-tót, hajdú? külömben nem lehet valami tehetséges az B.Sz. ha ennyire a segítségedre szorul? dehát fogjunk össze egységben az erő!

kosalander 2008.02.13. 22:10:42

kiábrándító. itt is, ott is esnek ki a csontvázak a szekrényekből.
egy kiállításra való hulla összegyűlt, jöhetnek értük a modem rakodómunkásai.

BZoli 2008.02.13. 22:24:02

Kácsor Zs!

Gondolod nem lehetne ugyanilyen neveket összegyűjteni, akik meg értékelik Wass Albert irodalmát? Semmit nem jelent a listád.
Egyébként meg az irodalom szubjektív. Valakinek ez tetszik, valakinek meg amaz.
Én csak azt nem értem, hogy Petőfit és még jónéhány magyar költőt/írót miért nem tartanak szélsőjobboldalinak? Jah mert ellene nem divat hőbörögni?
Petőfi Sándornak van néhány verse ami színtiszta giccs és tömény gyűlölet. Mégis az egyik legnagyobb magyar költő.

Én 10-15 regényét olvastam Wass Albertnek. Olvasok mást is, nem vagyok egy valamire ráállva. Valami nagyon tetszett, valami kevésbé. A 13 almafa pl. nagyon tetszett, a Kard és kasza is.

Még az is a véleményem, hogy Wass Albert nem lesz attól jobb író, hogy a jobboldalon sokan szeretik (úgy hogy nem is olvasták) és baloldalon meg sokan gyűlölik (úgy, hogy nem is olvasták).

Azt is jól írta valaki, hogy ilyen műhiszti csak nálunk magyaroknál van. Semelyik környező országban nincs. Elképzelhetetlen, hogy egy szlovák írót ne szeressenek a szlovákok, vagy egy román írót a románok. Lúzer nemzet vagyunk, azok is maradunk!

Üdv!

koldus 2008.02.13. 22:29:04

Az ide-oda dőlöngélő keljfeljancsiknak is lehet véleménye, ahogy az ízlésnek is vannak szekvenciái, mégha a lift nem azért van, hogy csak egy emeleten áljon meg... Az pedig egyenesen kórosan szilárdult tévhit, hogy csak azon a szinten születhet érték, még akkor is, ha jancsi gömbölyded, és mindig felkel, bármerre billentsék is..mégha farba rúgják is...
Borbély, ha ráadásul még liftfóbiás is, maradjon a földszinten (az én ízlésem szerint az ő helye inkább a pince), és billegjen gömbölyded pajkossággal...
Egy jótanács a hozzászólókhoz. Olvassák a szekvenciális líra remekeit (szörnyű!!!!), ami önmagában minősíti, ki az aki Wass Albert ellen ilyen határozottan szót emel...
Még egyetlen megjegyzés: Keljfeljancsi nem rokona paprikajancsinak... másssss

Kácsor Zs 2008.02.13. 22:39:22

Puliszka, s mások, egyetértek Orbán Viktorral, aki a mai országértékelő beszédében azt mondta:

"Egyetlen erőforrás áll rendelkezésre bőségesen, az, ami itt van, kedves Barátaim, az, ami a fejben van: az eszünk. Mondjuk ki: tehetséges nép vagyunk! Ne szégyelljük ezt kimondani, ész dolgában mindig is jól álltunk, ám ha nem pallérozzuk, ha nem műveljük, akkor nem sokra megyünk az eszünkkel. Az információ és a tudás világában, korszakában élünk már. Ha képezzük és élesítjük az eszünket, akkor a világ bármelyik fontos versenyében elsők lehetünk, és fordítva is igaz, ha ezt elhanyagoljuk, ha nem tesszük, akkor minden versenyben alul fogunk maradni."
fidesz.hu/index.php?Cikk=108394

Remélem, ti is megfogadjátok a tanácsát.

Ránk férne.

nuel · http://www.hunhir.hu/ 2008.02.13. 22:56:03

SF tatabányai! Különben NEM SZABAD lenézni az alföldieket, ugyanis az bunkóság. Esetleg a habsburgokra lehet haragudni, ők nem fejlesztették azt a részt mivel "rebellis tartomány"-nak tartották...

Kassák Lajos meg kommunista volt, sőt Illyés Gyula is. Mégsem szoktunk szobrot döntögetni, pedig nekik is van egy pár szobruk itt-ott.

Itt az "5000 értelmiségi" nevű velejéig romlott szadeszos társaság csinálja a hisztit MINDEN ellen ami keresztény és magyar. Ez nem holmi népies-urbánus ellentét, hanem EZ : www.freepress-freespeech.com/holhome/kiscikk0/fajim.htm

Korniss Mihály (zsidó), 1993 : "Vegyék tudomásul, ha tetszik, ha nem, van ebben az országban 5000 értelmiségi (a felsoroltak és més sokan mások) akiknek a véleménye a mértékadó, és az fog történni amit mi akarunk."

Kácsor Zs 2008.02.13. 23:04:15


Nuel,
szerintem neked is meg kellene fontolnod Orbán Viktor szavait:

"ész dolgában mindig is jól álltunk, ám ha nem pallérozzuk, ha nem műveljük, akkor nem sokra megyünk az eszünkkel"

Kérlek, pallérozz egy kicsit, mielőtt zsidózol egy kicsit.

Cselo 2008.02.14. 08:59:47

Kedves Vitatkozók!
Elöljáróban annyit: Wass Albert lelkes olvasója vagyok.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy elfogult vagyok vele szemben, másokat is olvasok és szeretek, többek között a 80-as nagy élvezettel olvastam Moldovát és Szilávássy-t is. Wass Albertet 2002-ben fedeztem fel, egy Erdélyben tett utazásom során, Farkaslakán vásároltam meg az Adjátok vissza a hegyeimet című könyvét. Már hazafelé, a buszon félig elolvastam és rögtön elhatároztam, hogy a igyekszem elolvasni a többi művét is. És ezt nem ezért gondoltam így, mert "neves" irodalmárok ajánlották a figyelmembe, hanem azért, mert egyszerűen tetszik! Kedves Wass Albert ellenzők: hagyják meg nekem jogomat ahhoz, hogy az tetsszen nekem, amit én akarok. Nem irodalmárok és költők akarják nekem megmondani, hogy mi az irodalom, majd én azt saját magamtól eldöntöm. B.Sz. lehet, hogy kiválóan felkészült irodalmár, de mégiscsak politikai síkra emeli a véleményét akkor, amikor Wass Albert politikai múltjával kapcsolatos kételyeit emlegeti. Eléggé érdekes dolog mellesleg arra hivatkozni, hogy a román hatalom Wass Albertet háborús bűnösnek tartotta és tartja a mai napig is. Az a román hatalom, amelyik például kiszolgáltatta a véres kezű Kádár Jánosnak Nagy Imrét, Magyarország miniszterelnökét. Ugyanakkor vettem a bátorságot és a neten beleolvastam Borbély Szilárd fellelhető alkotásaiba. Nos lehet, hogy tanult és képzett irodalmár, de hogy költő lenne-e, e tekintetben erős kétségeim támadtak. Véleményem szerint, mint költő: egy tehetségtelen senki, akinek egyetlen könyvéért sem adnék egy huncut fillért sem! Szerencsére azonban nem a "hozzáértő bennfentesek" tesznek valakit íróvá, költővé, hanem az olvasók. Még egy dolog: egészen elképesztőnek tartom azt a mentalitást, amivel egyesek a magyarság ellen nyilvánulnak meg a saját hazájukban. Én elég sokat járok Romániában és meg kell mondanom, hogy a román emberek sokkal inkább büszkék a románságukra, a nemzeti elkötelezettségű művészeikre, mint mi, magyarok. Ez nagyon sajnálatos és szégyenletes ránk nézve!

Román Petra 2008.02.14. 14:42:48

Azért B.Sz. nem szokott ennyire harsány eszközökhöz nyúlni, higgadt, nyugodt poéta; az irodalom környékén ténfergő ember, akit a balkezes mozdulatok mellett bőven kielégit néhány szerkesztői nagyvonalúság, amelynek eredményeként szösszenetei megjelennek itt ÉS ott. Mindazonáltal érdekes kafkai átváltozás szemtanúi lehetünk, ha lassan, tagoltan, lendvaiildikósan a fülébe suttogjuk: Nem lesz kerékpárút!!! Kísérletező kedvű bloggolók csak kellő óvatossággal közelítsék meg ilyen szándékkal...

aljanép 2008.02.14. 15:13:49

Román P. és antiszemita barátai, nektek az a leplezetlen módszeretek, hogy személyében mocskoljátok azokat, akiknek nem tetszik a képük, gondolatuk, véleményük. Aljas módszer. Ez boldoggá tesz benneteket? Elégedetten fekszetek le eseténként? Ti vagytok a demokrácia szégyenei. Szar lehet így élni. Nyomatjátok itt a konzervatív szöveget, de valóságban egyik sem lehet Istenfélő köztetek, az hétszentség, mert különben félnétek a pokoltól, ahová kerülni fogtok.

Cselo 2008.02.14. 16:58:09

B.Sz., aljanép és antimagyar barátai pedig rögtön felemelik a szavukat, ha a magyar érdekek ellen kell szólni. Kérdem én, hogy az alábbiak ellen mikor emeli fel a szavát a magyar irodalmi értelmiség, élén B.Sz-dal?

"A minden izraeli és zsidó témára fogékony libsi sajtó teljesen elhallgatta a tényt, hogy Hiller István oktatási és kulturális miniszter 2008. január 29-én a Magyar Köztársaság tel-avivi nagykövetségén személyesen tüntette ki a Pro Cultura Hungarica díjjal a vallási megszállottságáról is elhíresült Naftali Kraus izraeli írót és újságírót. Az elhallgatás oka az lehet, hogy Kraust a hazai és az izraeli zsidóságon belül is sokan tartják fasisztának, fajvédőnek és a különböző vallások, népek közötti rasszista gyűlölet szítójának."
"A kitüntetést megelőzte egy bírósági per: a Fővárosi Ítélőtábla 2007. november 13-án jogerősen elmarasztalta a Naftali Kraus Az áldozat visszatér című önéletrajzi könyvét megjelentető PolgArt Könyvkiadót. A feljelentést Hering József tette, mert könyvében Kraus súlyosan megsértette a személyiségi jogait, szakmai és emberi jó hírnevét."
Nos ez az ember valószínűleg sokkal többet ártott a magyarságnak és mégis, hazánk regnáló kultuszminisztere kitüntette. Hogy van ez? Hiller melyik országnak is a minisztere? És akkor Wass Albert miért nem kaphat szobrot?

koldus 2008.02.14. 20:13:03

Egy utolsó megjegyzés a választékos irodalmár felé: én papírral szoktam törölni a hátsómat...

Tehéntőgy 2008.02.15. 13:23:10

Wass Albert politikai megítéléséről vitázni parttalan és fölösleges.
A lényeg az, mi az irodalmi értéke? Prózaíróként élvezetes, de a Móriczot epigonizáló Makkai Sándor epigonjáról van szó... Az erdélyi irodalomnak is legfeljebb a második vonalába tartozik bele (hány szobra van Magyarországon Tamási Áronnak, Sütő Andrásnak, Bánffy Dezsőnek, Sánta Ferencnek, Árva Bethlen Katának?). Költőnek meg hihetetlenül gyenge.
Tőlem lehet szobra, de ne Arany János mellé állítsák már, a mindenit. Wass egy profi lektűríró volt, de semmi több.

puliszka 2008.02.15. 13:45:34

még jó, hogy nem ilyen senkikre van bízva a szobor felállítása, mint akik ezen a rórumon ellenzik! Egy vigasztaljon, nem ők vannak többen!

remiz 2008.02.15. 15:02:44

milyen jogon senkiz le bárkit is az a puliszka, aki büszkén bevallotta, hogy az aláírók közül senkit nem ismer. falusi rátarti bunkóság ez.

puliszka 2008.02.15. 15:10:01

remiz! Falun is emberek élnek, sőt!!! a senkiházik nem ismerése nyilván azt jelenti, hogy nem tettek még le maradandót a budijukon kívül, különben valahol csak hallottam volna róluk. Ne a 0,5 %-os pártocska egyedei legyenek már a mérvadók Debr-ben!!!

remiz 2008.02.15. 15:14:06

épp erről beszélek, hogy valaki még büszke is arra és henceg vele, hogy műveletlen.
az a nagy baj, hogy a mai alapkőletétel egy újabb óriási lépés abba az irányba, hogy Debrecen legyen a szélsőjobb fellegvára. kár, hogy Kósa Lajos nem ismeri fel, mennyi veszélyes az, amit művel.

puliszka 2008.02.15. 15:40:46

hát a szélsőbalos szadesz nem zavar?! különben nem zavar, ha "ezek" nem ismerése miatt vagyok műveletlen! Inkább, mintsem velük kérkedjek!

remiz 2008.02.15. 15:44:51

feladom.
tényleg nem lehet lóval imádkozni.

SF · http://reakcio.blogspot.com/ 2008.02.16. 13:31:12

Á, e neveknek megvan a közös nevezőjük, "szépírók társasága" ... :-)
Á, e neveknek megvan a közös nevezőjük, "szépírók társasága" ... :-)

Grendelt pedig valszeg megvették kilóra, amúgy is, ahogy nézem a munkásságát, háát elég kozmopolita....

Grendelt pedig valszeg megvették kilóra, amúgy is, ahogy nézem a munkásságát, háát elég kozmopolita....

Wass Albert szobrának alapkőletétele

Az egyesület és a Gróf Wass Albert Társaság által szervezett alapkőletételi ünnepségen a kaszinó tagjaként Kósa Lajos polgármester mondott beszédet. A beszédet követően a Polgári Casino Egyesület, a Gróf Wass Albert Társaság és egy alapítvány képviselői helyezték el az életnagyságú szobor alapkövét a Medgyessy sétányon.

A Wass szobor ellen korábban olyan személyek indítottak tiltakozó akciót akik írói munkássága a nagyközönség számára gyakorlatilag teljesen ismeretlen, az aláírók nevével legutóbb akkor találkozhattunk, amikor Döbrentei Kornél állítólagos "antiszemita megnyilvánulásai" miatt épp kiléptek a Magyar Írószövetségből.
Akkor Döbrentei Kornél kizárását szerették volna elérni, ehelyett magukat zárták ki onnan.Reménykedjünk, hogy az akkori gyakorlatot követve, ezúttal az irodalmárok köréből is kilépnek.

A tiltakozó "irodalmárok" akciója nagy visszhangot váltott ki Felvidéken - főleg miután kiderült, hogy a szoborállítás ellenzői között felvidéki magyarok (köztük Grendel Lajos Kossuth-díjas író) is vannak.

Wass Albert mellett a Felvidék.ma portálon először Mihályi Molnár László szepsi tanár fogalmazta meg véleményét, és hamarosan újabb követői lettek:

„...és miként hirdeti a Biblia: Megméretik az embernek fia..." – vagyis Wass Albert nem szorul védelemre, mint ahogy nem is neki van szüksége szoborra, hanem az élőknek, az utókornak, akik leborulnak vagy hálát adnak, emlékeznek avagy a hely szelleme által is jövőbe tudnak tekinteni.

Debrecen méltó hely arra, hogy Wass Albert előtt tiszteleghessenek. Szellemisége a nemzeti hagyományokból és az emberi helytállásból táplálkozó progressziót sugározza. 1848 örökségét őrzi a Nagytemplom: itt avatták kormányzóvá Kossuth Lajost, és e templom a magyar nyelv védőbástyája is volt a prédikátorok jóvoltából. Csokonai, Móricz, Ady, Fazekas is így emlékezett rá. Szabadon választott testületének döntését aljas szándékok akarják kificamítani olyanok által, akik valakinek tartják magukat, de a senkik gyülevész seregét képviselik. Olyanok, akik a román fasiszták és kommunista tömeggyilkosok értékrendje szerint ítélkeznek. S ha Grendel Lajos is csatlakozott e hadhoz, akkor felülírta minden eddigi sorát, és senkivé lett.

Pulinyúl 2008.02.19. 01:00:03

Wass Albert:
Magyar cirkusz

Cirkuszról álmodtam az éjszaka.
Emberek, az álom szörnyű volt!
Még le sem ment a nap egészen
s már följött véresen a hold!
Indulót kürtölt frakkosan a Halál!
Körben a világ valamennyi népe
megtöltötte a páholysorokat
s minden szem az arénát nézte.
Ott gyilkolták egymást a magyarok,
Torz jelmezekben részegen!
Szemükben láz, kezükben kés
s csorgott a vér a késeken...!
Mindenki küzdött ott mindenki ellen
és ezer bohóc röhögött!
A világ jelszavakat ordított
és fogadásokat kötött:
- Én arra a vörösre fogadok!
- Enyém a zöldinges legény!
- Szorítsd, te Árpád-címeres!
- A gatyás paraszt az enyém!
S a magyarok csak ölték egymást.
Tombolt a halál-zenekar.
S Európa cirkusz-porondján
fogyott, fogyott a magyar.
Aztán a végin egy maradt csak.
Ezer sebéből folyt a vére.
Bámult fáradtan, eszelősen
a véráztatta csatatérre.
A nézők elszámolták a fogadásokat.
Aki vesztes volt, fizetett.
Nehányan már ásítottak is.
Aztán mindenki hazament.
Pár kapzsi suhanc még összeszedte
az elesettek rongyait.
Aztán már csak a hold bámulta
borzadt szemével, vörösen
az új magyar Kaint.

Követnek engem, pedig végre élek
Élve temetnének el a görények.
Sarat szórnak rám, föld lesz ha kiszárad.
Talán majd a sírban tartom a pofámat.
Jönnek jobbról, jönnek balról,
jönnek lentről, jönnek fentről
de bárhová nézek, senki sem jön szemből.

Szerintem, ez ide illik.:)
Ez lehetne a sors furcsa fintora?

Pulinyúl 2008.02.19. 02:26:53

Azt nem értem, hogy értelmes emberek, hiúságból támogatnak ilyen levelet, mely csak feszültséget kelt, egyebet nem.
Ember, úgy nem szerette még hazáját, mint Wass Albert, s megmutatta, megírta mi zajlott benne.Kiírta magából küzdelmeit a korszak látni engedi magát az elszenvedő képei nyilatkoznak meg. A megfogalmazása, szókincse páratlan. Miért-e nagy ellenszenv?
Forogna a sírjában, ha olvasni tudná ezt. S nem akarna magának szobrot,így nem. Hisz megírta, milyen a magyar. Acsarkodik, s mindenben politikát lát. Lám beszálltak a számomra tiszteletreméltó írók is az acsarkodásba.Kérdem, miért baj az, ha szerette hazáját? Írásaiban, csak ez mutatkozik meg főként. Tán Arany János feljön a sírjából, ha szobor társa Wass Albert lesz? Vagy eljő a hazaszeretet időszaka , ha felállítják a szobrát? Miért kell mindent és mindenkit azonosítani valakivel vagy valamilyen eszmével? Mért nem lehet nézni az alkotott szépséget a rügyező betűket, virágzó szeretetteljes gondolatokat. A mellett tiszta őszinte szubjektíven megmutató történelmi korszakunk leírása jelenik meg. S a szavak összetétele világít a sorok között. Hiába írok Én ide , nem világlik itt a szeretet, csak a pocskondiázás megy jól.S csatlakozik az értelmiség? Kérdem Én miben hisz az értelmiség, az új abszurd irodalomba?Marad a lomba. Ki tud újat mutatni?Erről szól a fáma?Semmi különleges nincs Wass Albert szobrába?Oly , hagyományos, nem is gondolkodtat, de szókincse lüktet ez tán már nem tükre a lomnak?
Úgy hittem mindig az igazi alkotó, műveiben megjósolja sorsát, s írásai témáit is néha, mint például Csáth Géza.
Ha állítanak úgyisjó, ha nem úgyisjó. Nem a szobortól lesz halhatatlan az ember. Tán így kéne átolvasni e remek íróknak műveit, hogy sorsuk benne van-e? Megírták-e már a végítéletet, vagy csak tapogatóznak a sötétben?Ne ítélj, hogy ne ítéltess!" és egyébként is ezt mindenki egyedül
csinálja általában kis dobozokba
zárva szuszogva nyögve és micsoda szag
például én az orromat is itt szoktam
túrni tudvalevő nem illik" Részlet Borbély Úr művéből, olyan kis kiragadott részlet. Lehet, hogy benne van...(suttogva):a sorsuk... "én nem tudhatom, hogy e tájék másnak mit jelent"(ez már nem a Borbély Úr alkotása ám)Csak, nehogy az alkotása, dobozba zárva szuszogva ott teremjen.A rémséges Kula rádió, mely agyakba fejti ki fertőző bélférges hatását. Ekkora reklám, csak mert politizáció?Mikor jön el már neki a vakáció?Könyveljen inkább, vagy az úgynevezett toalett falra vésse agyából kibugyantott záptojásait! Nem vagyok Én ünneprontó prontó, csak nem szívesen tisztítanék olyan bútort mint ez a Borbély ki nem inas, hanem egy irodalomtalanító tulok. Bocsánat a kifejezésért, természetesen nem úgy gondoltam, ahogy... csak kötekednek e tűk e betűk.

gabriel 2008.02.19. 13:41:31

Azt hiszem Pulinyúl, az Isten is IRODALOM, s nem LOM-kritikusnak teremtette Önt! A világ, s az erkölcs hanyatlása: egyre nagyobb a lom, meg a kazal, de hol a tű? Mit úgy hívnék: Az Az igazi művészet...pazar..(el)
süti beállítások módosítása