Lopott-e a Fórum reklámarca?
Az új pláza megnyitása politikai fegyvertény cívishonban. De ezzel inkább egy másik alkalommal foglalkozzunk! Most inkább igen furcsa, netalán megdöbbentő észrevételek következzenek a hatalmas kereskedelmi központ arculatáról.
A november közepén megnyílt Debrecen Fórum (nagyon másként: Fórum Debrecen) nevet viselő objektumnak a logójára pillantva az elégedetlenség vehet erőt rajtunk. Az egy dolog, hogy a szlogen (Közel hozzánk, közel a világhoz) úgy akar sokat mondani, hogy valójában nem szól semmiről, nem blikkfangos, nem tapad meg az emlékezetben, nincs benne játékosság, megbújó értelmezési szintek sem gazdagítják jelentését. Pusztán azért van, mert ilyesmi lenni szokott az efféle helyeknek. A logó „tipográfiája” azonban egyszerűen siralmas. Számítógépes programokkal ismerkedő alsó tagozatos elemista produkciója lehetne: bármelyik ingyenes szövegszerkesztő szoftver által kínált betűtípus, amit esetleg lehet így-úgy torzítani, aztán az Ó betű nyújtott karikájába belesüllyeszthető az ékezet negatívja egy apró törléssel. Ez nem egy puritánságával feltűnő alkotás, hanem egyszerűen igénytelen és ötlettelen munka. Elmegy egy kényszervállalkozásként tengődő családi bété védjegyeként, de igen kevés egy ekkora megaberuházás megkülönböztető jeleként.
Aztán itt van a Debrecen Fórum (lánykori nevén: Fórum Debrecen) „reklámarca”, amit piros, fehér és zöld színekben már igen sokat láthattunk óriásplakátokon, újsághirdetésekben. Esetleg máshol is? Apró nyomozás után kiderül, hogy nem véletlenül tűnik ismerősnek. Változatai megtalálhatók az iStockphoto.com oldalain. Számos ilyen hely van a neten, ahonnét mindenféle grafikákat, fotókat, vizuális elemeket vásárolhat a kispénzű cég, kiváltva így az egyedi tervezés költségeit. Nézzük csak az interneten kínált arcokat, a pillangós, vízi világos, hókristályos, virágos, tüzes és trópusi hajjal megkoronázat fejeket!
Meglehet, ebből a sorozatból vásárolták a debreceni változatot, s a Fórum arca azért nem látható már a világhálón a többi hasonló között, mert jogait örökre megvette a bevásárlóközpont. Az azonban gyanús, hogy míg az eredetiek rendkívül részletgazdagon kidolgozottak, addig a debreceni egy lebutított változat, s míg az eredetiek virágokkal és hókristályokkal variálnak, addig a debreceni hajba cipők és táskák vannak illesztve. Kétséges tehát, hogy ugyanannak az alkotónak a munkái lennének, bármekkora is a hasonlóság. De meglehet. Alaposabban vizsgálódva azonban egy újabb furcsaságra lelhetünk.
Nézzük csak meg az egyik eredeti változat, a pillangós és a debreceni közti hasonlóságot! Bizony, ugyanazok a lepkék láthatók az arcba omló haj mellett. Ebből az egyezőségből arra következtethetünk, hogy a cipős-hajas debreceni változat nem különálló eredeti munka a sorozatban, hanem a pillangós fej „átdolgozata”. Meglehet, úgy vásárolták meg a jogait a netről, hogy hozzájárulást kaptak a grafika ilyen mértékű megváltoztatásához, bár ez nem szokás a világban.
Milyen is a debreceni reklámarc?
Magyarosch. Ezt sugallják azzal, hogy három színben szokták közreadni, s hogy a hirdetések sarkában háromszor szokták megismételni a fejet: pirosban, fehérben és zöldben. Hogy ennek mi lenne az üzenete egy olyan üzletközpontban, ahol a boltok bérlőinek csak töredéke árul magyar terméket?
A kérdések után sajnálkozással zárunk. Kár, hogy ez a hatalmas beruházás, ez a nagy költségvetésű óriáspláza a saját arculatának kidolgozásakor az igénytelenséget választotta ahelyett, hogy pezsdítőleg hatott volna, példát mutatott volna az országnak abban a szegletében, ahol összességében amúgy is rendkívül silány az üzleti szférához köthető képi világ. Kreatívok, meneküljetek!
BLOGSZEMLE
- és neked annyit mondhatok - Reklama