Koncentrált média
Tisztogatás a tisztikarban, az erők összevonása, centralizált irányítás, csapaterősítés az önkormányzati médiában. Mintha háborúra készülnének.
Az utóbbi néhány hónapban – a korábbi több éves nyugalmi pozícióból kilendülve – folyamatosan átszerveződik az önkormányzat kommunikáció. Okát nem nagyon látni, mert magyarázzák ugyan egyik elemében költségtakarékossággal, máshol meg éppen új pozíciók kreálásáról, új emberek alkalmazásáról van szó. Egy igyekezet nyilvánvaló: a centralizáció.
Debrecen város vezetésének kommunikációja helyben is többcsatornás. A város polgárai számára legszembetűnőbbek az önkormányzat médiaportfoliójába tartozó cégek és produkcióik: a városi tévé, a Debrecen című ingyenes heti kiadvány és annak honlapja, a Friss Rádió és a Debreceni Disputa című folyóirat. A másik pillér a polgármesteri hivatalban ténykedő városmarketinges és sajtócsoport, illetve az önkormányzat hivatalos honlapja. A harmadik csapás pedig a – Cívisváros címmel mindenpostaládás periodikát is megjelentető – Debreceni Vagyonkezelő Zrt., a híres-neves holding és tagvállalatainak kommunikációs csapata. A három együtt igen komoly erőt képvisel a helyi tájékoztatásban, a debreceniek véleményformálásában. De talán ezt sem tartja elegendőnek a város politikai vezetése, ezért következnek az újabb és újabb változtatások.
Első lépésként új – mái napig szakmailag meg nem indokoltan – tanácsnoki tisztet teremtettek a helyhatósági választások után. (Kósa-csomag 2., Mi, fideszügyi városember) Aztán a feladatkört igen megemelve új pozíciót létesítettek a holding vezérkarában, a korábbi marketing- és kommunikációs vezetőből igazgató lett. Hamarosan a polgármesteri hivatal új szervezeti egységeként megalakul a Kósa-kabinet, a közvetlenül a polgármester irányítása alá tartozó titkársági osztály, benne a megerősített sajtósokkal és városmarketingesekkel. A holdingnál pedig épp tegnap jelentették be az új irányítási szervezet, a Marketing- és Kommunikációs Igazgatóság megalakítását, aminek feladatkörével és hatalmi pozíciójával kapcsolatban számos nyitott, megválaszolatlan kérdés kering a holding cégeinél. (Állítólag az lenne az igazi dolga az új kreatúrának, hogy az egykori elsőszámú vezetőt, Nyíri Lászlót immáron az operatív munkából is kiszorító Sásdi András holdingelnököt szolgálja – annak kézi irányításával. De meglehet, ez pusztán rosszindulatú pletyka.)Egyes híresztelések szerint változások várhatók az önkormányzati médiaportfolió cégeinek vezetésében is, de erre mutató jelek még nem látszanak, s a hírek hitelességével kapcsolatosan az is gyanakvóvá teszi a szemlélődőt, hogy forrásuk épp a médiaportfolió, ahol persze nagyon tudják egymásról a vezetők, hogy a másik mit csinál rosszul…
Akár lesz mozgatás náluk, akár nem, már most olyan változtatások történtek a köztulajdonú médiában és kommunikációban, mintha hatalomváltás történt volna a helyhatósági választások eredményeként. Itt azonban efféle váltás nem volt, a Fidesz és Kósa Lajos kezében maradt a város. Hogy mégis miért a nagyívű átalakítás? Egyszer talán majd megtudjuk, de nem valószínű, hogy az önkormányzati médiából.