Szónoki csusszanások

A forradalom nem elbukott, április tizenegyedikét pedig a mamelukok akarták ünnepelni.

Kétszer is elmondta ma nagyjából ugyanazt az ünnepi kampánybeszédet Kósa Lajos debreceni polgármester, a Fidesz országos alelnöke. Először otthon, aztán a fővárosban. Nem belemenvén a szónoklatok részletes elemzésébe, s nem is értékelve azokat, sem a rétort, pusztán két – aprónak egyáltalán nem mondható – történelmi kérdésre hívnám itt fel az ünneplő közönség figyelmét.

1. Kósa Lajos azt mondta, hogy az 1848-49-es forradalom és szabadságharc elbukott. Sokan mondják ezt, nemcsak ő – helytelenül. Nem utólag cizellált nemzeti eufémizmus, hanem történelmi tény: az 1848-49-es forradalom és szabadságharc nem elbukott, hanem leverték – méghozzá nagyon komoly orosz segítséggel, mert egyedül nem ment az osztrákoknak. Már az átkosban, a kádári pártállami időkben is megbukott az a történelem szakos hallgató az egyetemi vizsgáján, aki elbukottnak nyilvánította 1848-49-es küzdelmünket. Akármennyire is jeles volt feleletének többi része, ezért repülnie kellett, hogy örökre jegyezze meg, nehogy hülyeséget tanítson majdani diákjainak.

Nem elbukott, hanem leverték! – ismételgessük, hogy rögzüljön végre. És ez nem pusztán 1848-49-re érvényes, hanem 1956-ra is. Nemzetének szabadságküzdelmeire hivatkozó, azokról büszkén szónokló politikusnak illendő ezt megjegyezni.


Fotó: Cívishír

2. Kósa Lajos április tizenegyedikét helyezte március tizenötödikei beszédének középpontjába. Értjük, ugye, április tizenegyedikét, mert ahogy 1848-ban, úgy 2010-ben is április tizenegyedike a fontos nap, ugye – kacsintott ki közönségére, kapott is érte tapsot. A szónok az áprilisi törvények V. Ferdinánd általi szentesítésének napjára utalt, a radikalizmussal (nyilvánvaló utalás a Jobbikra) szemben a törvényességre és az alkotmányos rendre fókuszálva a figyelmet. Értjük ugyan a véletlen dátumegyezésből fogant szónoki kényszert, mégis erőteljes túlzás épp március idusának ünnepén az uralkodói aláírás napját piedesztálra emelni. Ha ezt Petőfi hallotta volna…

Történelmünk során más is próbálkozott már április 11. magasztalásával március 15. ellenében, és kudarcot is vallott. Kossuth Lajos fia, Kossuth Ferenc 1897-ben azt javasolta a parlamentben, hogy március 15-ét nyilvánítsák nemzeti ünneppé, addig ugyanis (közel ötven év!) nem volt hivatalos ünnepnapja a forradalomnak és szabadságharcnak. Mivel a nemzeti küzdelmünket leverető Ferenc József még javában élt, Bánffy Dezső miniszterelnök az uralkodó számára is elfogadható áthidaló megoldásként azt javasolta, hogy március 15. helyett április 11-ét, vagyis a 48-as alaptörvények uralkodói szentesítési napját emeljék nemzeti ünneppé. A kormánypárti többség (a mamelukok) ezt fogadták el, de hiába, a magyar nép emlékezetében március idusa volt és maradt a szent nap. Mái napig.

És így lesz ez a jövőben is, akármilyen eredményeket hoznak a 2010. április 11-i választások.

(Ajánlott olvasmány a megújult Holdrabló összefoglalója - Pacsulis ünnep - és a Debbenet lírai tudósítása - Szürkület.)

A bejegyzés trackback címe:

https://basahalom.blog.hu/api/trackback/id/tr621841833

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nemzeti Múzeum - Jókai tér - Városháza - Március 15. tér - Lánchíd, pesti hídfő - Bajcsy-Zsilinszky út - Hősök tere 2010.03.15. 19:40:24

Tavaly még spontán ötlet volt, hogy bicajjal nézzek körül az ünneplő városban, idén már korábban elhatároztam, ráadásul fényképezőgépet is vittem magammal. Szándékomban állt minél több rendezvény meglátogatása, már amennyire lehetséges volt. Az eredmén...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tepsifan · http://kephatas.blog.hu 2010.03.15. 19:53:48

Az első ponttal nem értek egyet, egy forradalom és szabadságharc két eredménnyel zárulhat, vagy győz, vagy leverik és akkor elbukott, kár ezen lovagolni. Majd jön Habzószájú Fideszes gúnyolódni, hogy "csak ennyire telik?" meg hogy "Szent Kósába csak ennyit tudtok belekötni, Bezzeg Demszky szétlopja a BKV-t!" Kell ez?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2010.03.15. 20:43:44

Sajátos agytorzulásra vall a "az uralkodó számára is elfogadható áthidaló megoldásként" fogalmát dicsőítésnek értékelni, de mindegy. Az egész poszt tényleg csak arra jó, hogy bele lehessen kötni, és a hozzászólókat gyalázni.

Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2010.03.15. 21:53:06

Szocik-fidesz-mdf-mszp húzzon a pics.ba, de azonnal.
Orbán takarodj!

Lacóka 2010.03.15. 21:53:06

Tök komolyan érdekel, mi a különbség az elbukás és a leverés között?

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.03.16. 06:20:42

kósa nagyúr egy míveletlen paraszt, aki lényegében egy kenőpénzekből és egyéb gazdasági bűncselekményekből élő maffia-szerű urambátyám-alapon szerveződő gazemberhorda egyik fejese és semmi több.

Suppiluliumas 2010.03.16. 06:20:43

Hát igen, pedig Csorba László is megmondta ma: "nem bukás volt, hanem vereség, ez végtelenül fontos különbség!"
index.hu/tudomany/tortenelem/2010/03/15/petofi_a_kutyajat_sem_bizta_volna_a_valaha_volt_legnagyszerubb_kormanyra/#2

De Kósa mondott más hülyeséget is: „Könnyű volt Kossuthnak, neki Dembinszkyje volt, nem Demszkyje.” - mondta a debreceni polgármester (index.hu/belfold/2010/valasztas/orban_gyors_es_kiszamithato_atmenetet_igert/)
Láthatóan nem zavarja a tény, hogy Dembinsky nettó hülye volt.

Dehát politikusaink speak only üzemmódba kapcsolnak ilyenkor.

- SunDisc - 2010.03.16. 06:20:43

@Lacóka: Én arra gyanakszom, hogy elbukni úgy lehet egy forradalmat, hogy a forradalmat véghez vivők között ellenségeskedés, széthúzás jelenik meg. Tehát több irány, akarat üti fel a fejét. Valamilyen szinten ilyennek tekinthető a francia forradalom is, hiszen nem kellett utána sokat várni a császárságra, mert belül elrohadt az eszme. Másik fajtája a vezető halála utáni "örökség" eltorzulása, az eredeti ötletektől való elkanyarodás.

Leverni meg karhatalommal/katonai erővel lehet (a forradalmat szabadságharc követte). Ez tiszta.

De a fenti csak vélemény, nem szakértelem.

Senderos 2010.03.16. 06:21:02

@Lacóka: leverték, de az előtte lévő állapotot már nem lehetett visszaállítani.
a bukás az olyan, mintha próbáltak volna csinálni valamit, de végül nem lett belőle semmi.
a magyar függetlenség nem jött létre, de a polgári magyarország igen, a habsburgok már nem is próbálkoztak a leverés után visszaállítani az eredeti társadalmi viszonyokat.
egyáltalán nem volt eredménytelen a szabadságharc, szóval a bukás szó nem túl helytálló.

nestrot10 2010.03.16. 07:33:09

rohad Kósa...ő a legnagyobb korrupt!
REMÉLEM A JOBBIK JÓL KICSINÁLJA ŐT IS meg a gonosz Törpét is!

yafet 2010.03.16. 07:36:43

Azért nem kéne Kósát megszólni, hiszen a forradalomról és szabadságharcról Ő többet tudhat, mint holmi történészek.
Mivel személyesen ott volt; aki nem hiszi:

www.civishir.hu/hajdu-bihari-hirek/debreceni-hirek/atadtak-a-varos-legujabb-szallodajat/0125085255

veghist 2010.03.16. 08:00:45

Ez csak fröcsögés.

Állítsuk meg a ......... 2010.03.16. 08:05:15

Miért kell kósának belekeverni a 48-as ünnepekbe a kampányt , meg a sok ökörséget?
Azóta nem tűzök ki kokárdát , amióta a fidesz abból is botrányt csinált , hogy szerintük , aki kitűzi az igazi fideszes aki meg nem az hüje szoci , tiszta agyrém.Számukra akkor kétféle ember létezett.
Kósa egyáltalán mondott már olyan beszédet , amiben ne szerepelnének bakik , dadogás, valótlanságok , ferdítések ?

stratez 2010.03.16. 08:05:16

Leverték vagy elbukott?? Játék a szavakkal, a végeredmény szempontjából tökmindegy. Kampány idején pedig az ajándéklónak ne nézd a fogát. Ez az ünnep nem március 15-éről szólt, hanem a választásokról. Egyébként is mindig az aktuálpolitizál, ez a március tizenötödikék sorsa. Nem csak a Fidesz nagygyűlésein, hanem a többin is. Csak hát basahalom klaviatúrája szokás szerint egy kicsit balrahord...

Állítsuk meg a ......... 2010.03.16. 08:11:48

Kossuth szerepéről meg annyit , hogy amikor meghallotta , hogy xarban a haza egyből elmenekült , csapot papot itthagyva , nem érdekelte már a magyarság , helyette sok-sok katonát kivégeztek .
Ő szépen eléldegélt külföldön nagy kort megélve, saját földijei többször kintjártak nála kérelmezni a hazajövetelét , de ő nem jött.
1848-ban felbújotta a népet aztán , amikor veszélyt érzett elinalt.
Mit is szoktak az ilyen emberre mondani?

Nem értem ezek után , miért az ő terei és szobrai foglalnak helyet sok magyar városban?

totálandi 2010.03.16. 08:11:48

@stratez:
Egyáltalán nem tökmindegy!
Kósa Lajos össze-vissza beszél meg hőbörög, mint mindig. Ha egyfolytában véded, akkor te sem tűnhetsz komoly embernek.

Kalmár 2010.03.16. 09:13:45

Komolyan ennyire futotta?
A színpad mögött nem fajtalankodott kiskorú transzvesztitával?
Esetleg nem osztogatott királynak öltözött Kósa portrékat?
naa erőltesd meg magad, eddig ez nulla.
Eszembe jutott!

Kósa az önkormányzati költségvetésből kenderrel ülteti be a repülőteret, majd olcsón eladja saját magának, végül Debrecenben legalizálják a füvezést az Arany Bikában, amit 1000 évre bérbe vesz Kósa 1 pengőért.

Na! Alakulnak a tények.

A te tárgyilagosságod pedig nem nincs, hanem nem van. Elbukott vagy leverték. Lebukott vagy elverték?

Suppiluliumas 2010.03.16. 09:13:45

@pcr: persze, hogy nem érted, hiszen még az általános iskolai tananyaggal sem vagy tisztában.

Állítsuk meg a ......... 2010.03.16. 09:39:30

@Suppiluliumas:
Nem értem ., hogy továbbra sem , hogy egy köpönyegforgatónak miért jár tisztelet?
Mivel a te okosságod határtalan , majd gondolom kifejted a miértket és a hogyanokat!

Suppiluliumas 2010.03.16. 15:22:08

@pcr: "Nem értem ., hogy továbbra sem"

persze, hogy nem érted, go to előző kommentem.

"Mivel a te okosságod határtalan"

Sajnos távolról sem. Az viszont biztosnak tűnik, hogy nálad erről a kérdésről sokkal többet tudok.

"gondolom kifejted a miértket és a hogyanokat!"

Eszemben sincs, először tanulmányozz át egy-két történelemtankönyvet.

totálandi 2010.03.16. 15:23:38

@Suppiluliumas: Ez még a nagy önteltség, gratulálok. Aztán milyen a kilátás onnét nagyon magasból?

Állítsuk meg a ......... 2010.03.16. 15:48:03

@Suppiluliumas:
OH TE TÖRTÉNÉSZEK GYÖNGYE:)
Sokan gondolják úgy , azok közül , akiknek feladatuk a történelemtanítás ,hogy 1948-at teljesen újra kellene értékelni.
Kossuth szerintem egyáltalán nem méltó erre a nagy imádatra(és ezzel korántsem vagyok egyedül).
A felforgató , felbújtó elemeket , akik az első fenyegetésre elmenekülnek és a társaikat segítségnyújtás nélkül otthagyják , azokról mit gondolsz?
N
NN
NNN

Olvasd el te Kossuth levelét amit Deák Ferenczhez címzett!
Még onnan a távolból is bele akart pofázni a magyarság ügyeibe , de milyen jogon?
Széchenyit is alázta rendesen a nagy liberális.

Légyszi Ird már ide az ajánlott irodalmat!
Mesekönyvektől kímélj meg!

Suppiluliumas 2010.03.16. 22:47:59

@totálandi: óhhh, köszönöm:), kitűnő a kilátás, bár néha elszédülök, és a levegő is ritka.:)
Egyébként mutasd már meg, légy szíves, melyik mondatom tűnik önteltnek (talán az, amelyikben az írtam: "úgy tűnik"?).

Suppiluliumas 2010.03.16. 22:48:00

@pcr:
"Sokan gondolják úgy , azok közül , akiknek feladatuk a történelemtanítás ,hogy 1948-at teljesen újra kellene értékelni."
Hajrá, csak nyugodtan, van forrás dögivel. Lehet feldolgozni. Ők is nekiláthatnak, te is.

"Kossuth szerintem egyáltalán nem méltó erre a nagy imádatra(és ezzel korántsem vagyok egyedül)."
Azt gondolsz, amit akarsz, és akkor is jogodban állna, ha egyedül lennél. Én mellesleg nem írtam, hogy Kossuth-ot szeretni kell. Pusztán csak annyit mondok, hogy ha valakiről/valamiről véleményt formálunk, tegyük azt a tények alapján. Neked az általad leírtak alapján ebben a kérdésben ez nem sikerült.

"A felforgató , felbújtó elemeket , akik az első fenyegetésre elmenekülnek és a társaikat segítségnyújtás nélkül otthagyják , azokról mit gondolsz?"
Csupa rosszat. Kossuth-ra viszont ezek nem állnak meg.

Kossuth levelét köszönöm, olvastam. Nem is egyszer. Kitűnő levél. Szerintem.
"Még onnan a távolból is bele akart pofázni a magyarság ügyeibe , de milyen jogon?"
Szerintem ne vonjuk meg Kossuth-tól sem a szabad véleménynyilvánítás jogát. Egyébként kifejti a levélben, miért írta: a hazája iránti kötelességérzetből. Ehhez is joga volt.

"Széchenyit is alázta rendesen a nagy liberális."
Egy mondatban elintézni kettejük viszonyát... brávó. Mellesleg az általad használt fogalommal élve, az alázást Széchenyi kezdte.

Ajánlott irodalmat már írtam neked: általános és középiskolai történelemtankönyvek. Egyik sem mesekönyv, bár számos hiányosságuk van. Ha azokkal végeztél, jöhetnek a komolyabb könyvek is akár.

Elnézést a bloggazdától, hogy így eltértünk a tárgytól.

Állítsuk meg a ......... 2010.03.17. 08:46:38

@Suppiluliumas:
Nem gondoltam volna, hogy ennyire határtalan a beképzeltséged.
Csak vicceltem ,az ajánlott irodalommal kapcsolatban.:)))
Most sem írtál semmi lényegeset.

Suppiluliumas 2010.03.17. 09:15:25

@pcr: szerintem azon a ponton, ahol én az általad írottakról, valamit ezzel kapcsolatban a tudásodról fejezem ki a véleményem, te pedig erre a személyemet próbálod meg minősíteni, a beszélgetést be is fejezhetjük.

Állítsuk meg a ......... 2010.03.17. 10:38:16

A könnyeket sikerült már letörölni az arcodról?

Állítsuk meg a ......... 2010.03.17. 11:06:02

@Suppiluliumas:
Síró , hisztiző férfinépség ti semmire sem valók!:)
Nem volt szándékomban beszélgetésbe elegyedni veled, te provokáltad ki.
Tudásod=0

Végeztem . Agyő.
süti beállítások módosítása