Körcívis, mint dugóhúzó-plánum

Út nem lesz több, csak a kavar nagyobb. Arccal az egyirányúsítás felé! 

Egyes városokat a történelem olyan településszerkezettel ajándékozott meg, aminek centrumában van egy tér, és az utcák ebbe a térbe torkollanak sugarasan, illetve e teret veszik körül, mint koncentrikus körök. Debrecen nem ilyen város, nagyon nem ilyen. Volt, de lehet. Debrecen olyan város (volt?), ahol van egy széles nagy központi utca, amibe derékszögben csatlakoznak a kisebb utcák, amikbe szintén sarkosan a még kisebbek. Ennek a szerkezetnek is megvan a településtörténeti oka, erre is lehet büszkének lenni, ha valaki tényleg igazi lokálpatrióta.

Néhány éve Debrecen aktuális vezetői úgy döntöttek, hogy hipp-hopp átírják azt, amit a történelem produkált hosszú évszázadokon át a maga organikus módján. Így lett főtere a városnak, ami sosem volt addig. Akinek tetszik, annak szép, akinek nem tetszik, az meg költözzön el – szokták mondogatni a csuklásnélküli párthívek. De hagyjuk most az esztétikai szempontokat, közelítsünk pragmatikusabban! Ez a tér remek placc tömeggyűlésekre, bajnokcsapat-avatásokranépiesch főzőeseményekre, nyári koncertekre – bár erről egészen más véleménye van az ott lakóknak. Ez a tér azonban annyira megbolygatta Debrecen közlekedését, hogy az immáron közel egy évtizede csak bolyong, bolyong. Mert ha belepitiszkálunk a történelem munkálkodásába, akkor nem szabadna megállnunk félúton. Tehát ha lett főterünk, akkor legyenek sugarasan beletorkolló utcáink, meg koncentrikus köröket rajzoló utcáink is. Ekkora város(át)rendezésre azonban már nem volt bátorság, meg pénz sem, meg hülyeség is lenne teljesen átírni a történelmet. A főteret kreáló városvezetés azonban a teresítés kezdetekor – ismételjük: közel tíz éve – megígérte, hogy kialakítanak egy városközpontot körbeölelő körutat, s ezzel megoldódnak azok a közlekedési gondok, amelyeket a főutca – a város főütőere – kiiktatása eredményezett. Teltek az évek, gyarapodott a gépkocsiállomány, egyre hosszabbak – térben és időben is – a közlekedési dugók, kiskörút nincs, nem baj, majd bele lehet írni a következő választási programba is a megépítését.

Valami azért mégis mozdulni látszik. Az önkormányzati televízió a minap adta hírülhogy a dugók megszüntetése érdekében megváltoztatnák az egész belváros közlekedési rendjét. Legelőször is a beismerésnek kell örvendenünk, mármint annak, hogy vannak dugók Debrecenben, ugyanis éveken keresztül azt állították, hogy nincsenek, bár a dőre lakosság ezzel szembesült reggel és este, de nyilván rosszul látta. Tehát örüljünk a beismerésnek. Aztán még minek is? A dugóhúzó-plánumnak már nem annyira. A kisszabású elképzelés szerint ugyanis négy nagy utca egyirányúsításával „belvárosi körgyűrűt” illesztenének a főtér aljába.

 

Tehát nem lesz több utca, még mindig nem épül meg a beígért kiskörút, mert a város anyagi helyzete ezt nem engedi meg, hanem felpakolnak néhány közlekedési táblát, átfestik az aszfaltcsíkokat, aztán körözhet a cívis, mint gólyafos a levegőben, de még mindig nem a főtér körül, csak az aljában. Közlekedési mérnök ismerősöm szerint ezt nevezik parasztvakításnak. Mert bár nagyon okos szervezéssel elérhető némi forgalomgyorsulás a csúcsidőszakban, de ezzel együtt forgalomnövekedés lesz csúcsidőszakon kívül is, hiszen az egyirányúsítások miatt többet kell majd autózni ugyanazon cél eléréséhez. Aztán ugye az egyirányú nagy utcákba torkolló kisebb utcák közlekedési rendjét is meg kell változtatni, és ráadásul semmivel sem fogja kevesebb kipufogógáz terhelni a belváros levegőjét. Véleménye szerint ez átmeneti megoldásnak sem jó, pusztán látszatintézkedés. Nincs más mód a belváros közlekedésének normalizálására, csak a beígért körút megépítése, ami nem kerülne többe, mint a Kölcsey Központ felhúzására költött pénz harmada.

Az egyirányúsítási elképzelésről szóló tudósítás szerint a „komplett elemzés” február végére készül el, aztán már szavazhat is róla a közgyűlés. Arról azonban nem számolt be az önkormányzati televízió, hogy lesz-e módja a lakosságnak is kifejtenie a véleményét az ügyről. Igaz, ez itt nem nagyon szokás, a szavazópolgár csak választások alkalmával tekintendő bölcsnek, amúgy meg tök hülyének tartják, de azért valami fórumfélét mégis el kéne játszani, nehogy megismétlődjön az, ami a kettes villamosvonal ügyében történt. Látszatfórumot a látszatmegoldásnak!

A bejegyzés trackback címe:

https://basahalom.blog.hu/api/trackback/id/tr71291701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

civistroli 2008.01.10. 08:00:57

Csak azt nem tudom, hogy troli merre fog járni? Vagy a Kossuth és Széchenyi utca csak félig lesz egyirányú?

civiske 2008.01.10. 09:04:50

Lehet, hogy úgy lesznek egyirányúak, hogy a troliknak mégsem, azok egyedül lehetnek kétirányúak. A főtér is úgy lett sétálóövezet, hogy a villamos azért keresztül megy rajta, nem lehet óvatlanul andalogni, mert elüt.

csigekert 2008.01.10. 09:37:38

eddig többnyire csak akkor egyirányúsítottak utcákat, ha valamelyik potentát felesége nem tudott kedve szerint kikanyarodni a garázsukból

Szabóbé 2008.01.10. 09:58:18

NE VARIÁLJANAK!
Ez tényleg annyi lenne, mint halottnak a csók.

DERIL 2008.01.10. 10:09:46

javaslatom van!
Debrecenben csak jobbra lehessen kanyarodni, balra soha!
így teljesen elkerülhető lenne mindenféle kavargás, és kisebb-nagyobb körökkel, de mindenki elérné a célját.
ezt szerintem a városi közgyűlés is megszavazná, bár a szocik biztosan azt mondanák, hogy csak balra lehessen kanyarodni, a kdnp-jobbik egyedül a tolatást támogatná, a szadi szerint meg lehetne menni minden irányba.
hát nem! éljen az egyirányú jobbkanyar!

Zo-lee 2008.01.10. 10:16:31

Nem kell félremagyarázni a dolgokat!

Az utcaszerkezet valóban régebbi időkben kialakult de a motorizáció mai probláma. Te is kedves blogíró nem autózol? Lovas fogattal jársz?
Nemhiszem!

Szóval én a körforgalmak és az egyirányúsítás híve vagyok.

Az egyirányúsítással csökkennek a csomópontokban a keresztező irányok száma, egyszerűsödik az áthaladás gyorsul a forgalom, kissebb a balesetveszély. Emléxel? A Baksay- Kassai-Zákány csomópontokban mikor szűnt meg a havi rendszeres halálos baleset? Az egyirányúsítás után.
Kelet-Nyugat irányban szűk a keresztmetszet a csomópontok mindenhonnan mindenhova kiosztása torlódást okoz egészen a felüljáróig.
Az araszolgató gáz -fék vezetéssel szennyezzük a legjobban környezetünk nemde?
Ha kerülsz is de az eljutási idő rövidül mert gyorsulsz. Nem pufogsz el 11-12 liter átlagot stbstb.
A buszok közlekedését meg bízzuk az üzemeltetőre.
7 év alatt duplájára emelkedett a járműszám ne feledd!
Angol,német sőt olasz városok is a belvárost "dugódíjjal " óvják.Ez is egy példa!!
Nem azen kellene fanyalogni ha csinál a város vezetés "végre" valamit hanem azon hol kellene még? Kósa úr eddig nem volt nagy Híve a közúti közlekedés fejlesztésnek pedig az az egész város gazdaságára életünk minőségére is kihat közvetett vagy közvetlen módon.

Arról kellene írnod mi marad ki!!!!!

Körforgalmak a Rigó utcán és környékén stbstb

Üdv:
ZO-LEE

Sz.K. 2008.01.10. 10:24:33

A körforgalom az tényleg jó, de ez nem körforgalom, amit kitaláltak.
A kiskörútnak már vagy öt éve el kellett volna készülnie az igéretek szerint. Ha elkészült volna, most nem lenne ez az ügy téma.

cityhall 2008.01.10. 10:33:01

Ahány szakember, annyi vélemény, ez így nagyon helyes, csak legyen nyilvános szakmai vita is, necsak lakossági.
A városi média igazán helyet adhatna végre valami szakmai vitának, hogy ne mindig az überseggnyalás folyjon ki belőlük.
A legfontosabb: bicikliutakat!
Sok bicikliút, kevesebb autó.
Hogy tudjátok, a koncepció jelenlegi állása szerint pl. nincs bicikliút tervezve ezekre a széles egyirányúsítandó utcákra, pedigpedig ott már lenne hely.

Pásztortáska 2008.01.10. 11:52:26

A sok buzi megalomán várospolitikus a saját a emlékművét építgeti egy ótvar fétérrel meg hasonlókkal. Le az egésszel, újra megnyitni a Kossuth teret! Hadd menjen, akinek arra van dolga! Ha útban van, azt a romos Nagytemplomot le kell gyalulni, úgyis széteszi a salétrom, és csak pocsíkojják a milliókat a felújításra mindig.
A sok köcsög autóst is le kéne lövöldözni mindet, mert csak. Mert büdösek, agresszívabbak még nálam is, meg mert itt látom, hogy a seggfejkéim még örülnek is az egyirányú utcáknak.
És amíg ez a nemes program meg nem valósul, úgyis arra megyek a biciglimmel, amerre akarok. Még az egyirányú utcákba is csak egy irányba fogok menni, mégha ez szembe is van a forgalommal. (Bicikliútra meg minek pízt pocsíkolni?! Hogy a gyalogosok ott andalogjanak? Inkább vegyük vissza az úttesteket!
Le a politikusokkal! Le az autósokkal! Éljen a bicigggli!!!

L. Ferenc 2008.01.10. 12:03:15

Nem győzött meg sem a hivatkozott szakember, sem ZO-LEE. Van ez olyan nagy fontosságú kérdés, hogy alaposan előkészített szakmai és lakossági fórumok előzzék meg. Ezzel egyetértek.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2008.01.10. 12:10:37

kerékpárutat és autókat belvárosból kitiltást.

civistroli 2008.01.10. 12:48:47

Zo-lee!
Senki nem magyarázza félre a dolgokat, de mint mindennap arra járó, hirtelen felkapott ötlenek találom az egészet.
Mint már kérdeztem hol megy a troli ?
Nyilván ugyanott, akkor meg nem csökken a keresztező irányok száma ahogy írod. Nem tudom milyen gyorsan lehet a Miklós utcára kanyarodni balra, szerintem a buszállomásnál lenne a sor vége mindig. Szerintem átgondolatlan ötlet.
Az általad említtt Zákány utca környékén minden hónapban van baleset, hétfőn is elég súlyos karamból volt. Erről ennyit. Szerintem már az is sokat segítene(+1 sáv), ha megtiltanák aparkolást a Miklós és Széchenyi utcán!

Zo-lee 2008.01.10. 14:58:44

Civistroli!

Szerintem nem tudod mi az a keresztező irány!!!

Szóval én megyek egyenesen te meg velem szembe nekem jobbra, neked balra akarsz elkanyarodni. Namost ha 1 kereszteződésben ezeket az irányokat megszámolod pl sávpnként annyi a keresztező irány. Ezeket nem lehet egyszerre irányítani szabad jelzést adni csak telezöldnél de az 1 másik történet.
Nem biztos hogy ott menne a troli ahol most. A Szt Anna utcán van néhány suli.
Reggelente a Battyány utcán megy a séta.
Mindenkinek egyébbként nem lehet az érdekeinek megfelelő nyomvonalat létesíteni akkor menjen taxival. A többség igénye a meghatározó.

Nem kioktatni akartalak csak arra felhívni a figyelmet a közlekedés szervezés olyan mint a foci mindenki beleszól ezt azt.
Tételezzük fel a Loki edzésen stratégiai értekezletet kellene tartani a játékosoknak akkor ?
Pl 3 meccs cserélődő ellenfelekkel és sérülés miatt cserélődő saját játékossal akkor érthetően gond lenne annál aki nem ismeri sem a saját sem az ellenfél játékosainak erényeit és hibáit. Ekkorlehet rádöbbenni ez is 1 külön szakma az edző.
Ja nem vok focimániás!
A műegyetemen nemhiába oktatják a közlekedéstudományokat néhány évig ( az yblt nem számolom mert színvonala....)

cityhall 2008.01.10. 16:45:30

Hát az már biztos, hogy a közlekedésbe is mindenki belebeszél, de talán többen is érintettek benne, mint a Loki játékában meg a magyar fociban.
Zo-lee, te "edző" vagy? (Szakember?)

lavoár 2008.01.10. 21:15:11

Tudtam, hogy ezt is hamarabb találta ki a Fidesz, mint a szocik. A Fidesz a debreceni kiskörut építését "állította meg" évekkel ezelőtt, a szocik meg most "állították meg" a kormányzati negyed építkezését. Előny a Fidesznél. Szerva itt, csere ott.

Zolesz 2008.01.11. 00:49:39

Amikor szidják a főteret, szokás azt mondani, hegy eközben az utakat nem fejlesztették. Azt elfelejtik, hogy pl. a Mester u. végig 4 sávos lett, a Vendég és Csap utcák helyett egy normális Pesti utcán halad a forgalom és ezzel együtt átépítették a Segner teret is(egyedül ezért vagyok hálás a tesconak.) Átalakították a Hunyadi - Rákóczi kereszteződést is. -> kvázi megvalósult a belváros körüli körutas szerkezet, még ha egy kicsit sarkosabb is, mint szokott lenni máshol.
Egyszerűen sokkal több lett az autós. Tényleg hiányzik a teljesértékű elkerülő, és a kiskörút is.
Az én javaslatom: A Széchenyi u. Piac-Nyugati u. közötti teljes szakaszán tiltsák meg a parkolást. Van ott 2 mélygarázs.

Kritika 2008.01.11. 09:44:09

Először az itt lakóknak kellene megtanulni normálisan vezetni...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2008.01.11. 13:07:49

Azért arról se kellene elfelejtkezni, hogy a város diákjainak nem kis hányada jár a Kossuth és a Szent Anna utcákra. Őket 500-1000 m-ről az idióta szülők gyakran "a biztonság kedvéért" már kocsival viszik, megállnak 3.-4. sorban, vagy az út túloldalán, és onnan küldik át, hogy "mostmehecc". Hazafelé meg mobilkommunikáció, a kölök nm lát ki a kocsik mögül, de az a k(edves) anyja meg szól neki debiltelefonon, hogy "mostszalaggy". Csak a csodáknak köszönhető (van vagy négy egyházi iskola is ott), hogy még nem volt halálos baleset, csak az én bicajom villája hajlott el pár éve, amikor a harmadik sorban "egy pillanatra" megállt síkhülye szülőtársam, én meg belehajtottam a zöldbe, meg az előttem ABS-szel 30-ról 5 cm alatt megálló új Golfba. A biciklimen nincs ABS...
A Miklós utcán egyébként is balkáni horror közlekedni az ott parkolók miatt, a Széchenyin egymásba érnek a buszok meg a trolik, úgyhogy jó is lesz az! Pláne, ha a "Parasztelosztó", a távolsági buszpályaudvar kikerül a jelenlegi, napi 10-15 járatra tervezett helyéről a Nagyállomás mellé.
De Debrecen forgalmát az 1000 Ft-on felüli üzemanyagárak mellett a Püspökladány-Biharkeresztes autópályaszerűség, és a félkörgyűrű kiegészítése csillapítaná elviselhetőre. Vagy emeletes utakat kellene építeni.

Szakaly Gyorgy · http://szakalygy.uw.hu/index.html 2008.01.11. 18:37:46

Csak nálunk lehet ekkora böszmeséget csinálni (?). Normális helyeken, ha egy téren meg akarják szüntetni a járműforgalmat, akkor előbb megépítik a forgalom kiváltására az elterelő utakat, ha az kész, csak akkor zárják le a teret és építik át.
Nálunk nem így ment, mert mi (az egy híján huszadik Lajos) belevágunk a közepébe, mint Nagy Sándor a gordiuszi csomóba, mert mi (XIX. Lajos, a francos király) bátrak vagyunk.
Nem tudom, milyen érzés lehet minden nap azzal a tudattal ébredni, hogy ma reggel is 40 ezer ember kerül jobbra vagy balra az én személyes döntésem miatt 3 kilómétert, és kel fel félórával hamarabb, hogy így is odaérjen időben a munkahelyére (délután meg félórával később ér haza).
A dugóban senyvedő sofőrök és utasok többsége tisztában van ezzel. Ha az ilyenkor direkte Lajosunknak címzett káromkodások pofonná válnának, és az arcán csattannának, egy hét alatt annyi pofont összeszedne, mint amit Muhammed Ali életében nem osztott szét!

koldus 2008.01.12. 08:42:38

Nem tudom, miért csodálkoztok? Debrecenben hosszú évek óta egyirányusítás folyik, csak most jutott el addig, hogy az utcákat is befolyása alá vonja.Mint a helyi választási eredmények példázzák, népszerű az egyirány doktrínája, és a körözéssel a végtelent is jól lehet szimbolizálni, ráadásul a hülyeség is végtelen, csak az a baj, hogy minket kezelnek úgy, mint a hülyéket szokás...

egyszerű 2008.01.12. 22:35:14

Nézzük, csak hogyan közlekedünk ma D'Ebrecenben!
Én sajnos sokat járok kocsival, de ha lehet kerékpározok, ami elég veszélyes ebben a kis poros városkában. És nem csak a száguldozó városatyák miatt. Az összes kivezető szakaszon 50-en kell. Kivéve a belváros egyes szakaszain, mint pl a pláza, ahol 60-al is lehet menni. A zöldhullám több helyen is így, vagy ehhez hasonlóan néz ki: 20-75-35-15-90 km/h. Én járok sokat a külvárosi részeken (terepjáróval)egyes helyeken mértünk 1 m-es!! gödröket is az utak közepén. Ha a két egyirányúsítandó utcán megszüntetnék a parkolást, sokkal gyorsabban lehetne haladni. Az egyirányúsítással nem lesz nagyobb a keresztmetszett az áthaladó forgalomnak és nem az a gond, hogy a szembe jövő kocsik nem tudnak elmenni egymás mellett. Ha a városvezetés egyszer is szakmai alapon helyezte volna el a parkolókat akkor nem a pereputty által épített létesítmények köré, alá, felé rakta volna a szuperhasználhatatlan parkolóit, hanem a külvárosi részekre, és e mellett a tömegközlekedést fejlesztett volna. Gyakorlatilag ha nem tud bemenni kocsival valahova az ember, akkor megy máshogy, bicaj, busz, troli. Így dugó sincs. Addig, amíg a parkolókkal ösztönzik az autósokat, hogy a városházáig menjen kocsival addig lesznek dugók is a környékén. Sajnos ez addig, amíg vízfejű idióták ülnek a városházán csak rosszabb lesz. Senki ne higgye, hogy ezek valamit is tesznek a városért, csak az önös érdekeik vezérlik őket. Minden valamire való szakember már rég elmenekült a városból. Egyébként Győrben már tanítják a D’Ebreceni közlekedésszervezést és nem jó példaként.

DE 2008.01.12. 22:55:38

„Újabb negyed óra, válts rublikát!” Ezt egy egyetemista telefonján hallottam és bizony negyedóránként ismételte. Kérdeztem tőle, hogy mi ez? Néhány éve volt már. A srác többedmagával jelentkezett forgalomszámlálónak, mert a város megbízott valakit, az megint valakit, az megint valakit, és még néhány kör után fillérekért megcsinálták a diákok. Szóval a furfangos diákok bevállalták ezt a melót. Az előadásokat végig aludták, csak negyedóránként riadtak fel, ha valamelyik el felejtette kikapcsolni a telefonját. Ki kellett nekik menni egy-egy forgalmasabb csomópontra és ott 24 vagy 12 órán keresztül kellett negyedóránként jegyezni az áthaladó forgalmat. Mivel folyton elaludtak, ráadásul jó tanuló, eszes gyerekek voltak és nem akartak lebukni, hamar kitanulták a trükköt. Negyed óránként felriadtak és beírtak valamit az aktuális rublikába, így ha ellenőrizték őket csak enyhe figyelmeztetést kaptak, hiszen „pont az előbb aludtak el”. Ami végül is igaz volt. Valahogy mégsem ez volt a rémisztő, hanem az, hogy ezt egy éven át csinálták és rendszeresen hívtak telefonon, hogy nem tudom-e, hogy pl. az Erzsébet és Szoboszlai utak sarka, vagy az Árpád tér hol van? Első kérdésem mindig az volt, hogy : most hol vannak? Ez nagyon nehéz kérdés volt, nem is bírtunk mindig megegyezni a helyes válaszokon. Ez a forgalomszámlálás az alapja még ma is a közlekedési terveknek a városházán. Persze ez nem jelenti azt, hogy a szegedi, veszprémi, kecskeméti diákok lennének a hibásak a mostani állapotért.

summari 2008.01.15. 10:15:37

Nem egyirányúsítás, és nem éppen Debrecen, bár egykor hozzá tartozott, csak éppen eszembe jutott a dolog kapcsán: azt hallottad Zo-lee, hogy Hortobágyon is építenek körforgalmat? Aki járt már ott, tudja, hogy maga a község elég kicsi, általában mindenki átmegy a 33-ason, a hídon, el a csárda előtt, és tovább a dolgára, legalábbis Debrecen felől, másik irányól fordítva. A hidat úgy emlékszem még az ötvenes évek végén nyilvánították műemlékké, és jó ideje folyik arról diskurzus, hogy ideje lenne tehermentesíteni. Mindezek mellett valahogy mégis azt sikerült kimunkálni, hogy lassítsák le ott a forgalmat. Béláim, a híd elé építsünk egy körforgalmat, és lőn, tavasszal nekilátnak, turistaszezonban megépítik, és ha valaki október, november táján, amikorra az ígéret szerint elkészül, arra téved, már hosszabb ideig szívhatja magába a kipufogógázt. Természetesen, ha lesz kedve megkeresni például a csárda bejáratát, mert a körforgalomról nem lehet majd lehajtani se jobbra, se balra. És hogy mindezt tetézzük, a közutak építésének körforgalomra vonatkozó szabályai szerint némi fényszennyezést becsempészve még a Világörökségbe, 200, vagy 250 méterre mindkét oldalon ki kell világítani ostrolámpákkal.

Szóval én is szeretem a körforgalmat. Ha van értelme, és az egyirányúsítást is, ha van értelme. S mindebből a tanulság: idült agypangásban szenvedők nem csak nálunk élnek.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2008.01.18. 13:25:57

Ha nem oldják meg az egykori Dohánygyár területére telepített vámhivatal normális forgalomtechnikai csatlakozását, akkor hiába lesz az egyirányúsítás, reggel elég lesz egy, a felüljáró felől érkező ukrán vagy török kamion, hogy az egész vonalat megbénítsa, legalább a Nyugati utcáig.
De hát azt nem szabad bántani, mert a Vágóhíd utca állami közút, a vámhivatal sem Kósának szedi a pénzt, az engedélyekkel kapcsolatban meg a kijelölt eljáró hatóság (gondolom, valami bivalybasznádi jegyző) meg nem mert sem a Közútkezelőnek, sem a VPOP-nek okoskodni,mert ki akarná zsákfaluvá alakíttatni a kisvárosát, vagy ki szeretné, ha mindeen kocsmájában mindennap jövedéki ellenőrzés lenne.
süti beállítások módosítása