Diszkórádiók a kampányban
Újabb átlátszó trükk valamiféle médiademokratizmus látszatát keltve. A történetben az a legszomorúbb, hogy a szakmához – zsurnalizmus – végképp nincs köze, ez tisztán politika, de erőből.
Az önkormányzati médiára nem csak azért van szükség, hogy győzelmi tudósításaival folyamatosan ébren tartsa a választópolgári lelkesedést, hogy elhallgassa, eliminálja a negatívnak tetsző híreket, az oppozíció véleményét. Az önkormányzati tulajdonú média a választási kampányok időszaka alatt teljesedik ki, ekkor éli virgonc napjait. Érzi, hogy van feladata, büszke erre, túlontúl megfelel. Bokacsattogtatással akcióznak a politikai- és a cenzortisztek. Háború van! Győzünk!
Nincs semmi félreértés, nem megvezetett jóhiszeműekről szól a történet, nincs itt semmi megtévesztés. Minden világos, minden vállalt, minden tudatos. Részükről cinikus produkció, a közönség részéről pedig egyre inkább röhögnivaló igyekvés.
Konkrétan: összefogott kilenc médium Debrecenben, hogy a lakosság érdekében megszervezze a polgármesterjelöltek vitáját (Kósa-Bazsa vita, A legesélyesebbek vitája) Mondhatnánk, nagyszerű ötlet, jobb, ha az újságíró szakma szervez ilyesmit, nem az acsarkodó pártok. Aztán amikor rátekintünk a kilencek listájára, egyből látszik a porhintés, a megvezetés. A szervezők közül négy (a városi televízió, a városi ingyenes kiadvány és annak honlapja, a Friss Rádió) önkormányzati tulajdonban van, szoros politikai felügyelet alatt működik. A többi pedig (FM95, Rádió1, Rádió Max, Aqua Rádió, City Rádió) diszkórádió. Nem sértés ez a megnevezés, így hívja őket a szakma és a publikum. Újságíró munkatársaik nincsenek – legfeljebb egy hírszerkesztőnek titulált kolléga –, belpolitikával és közélettel leginkább egymondatos hírek szintjén foglalkoznak – nem is ez a feladatuk.
Mégis mit keresnek egy ilyen szervezkedésben? Pusztán pántlikák, egyfajta médiatömeget alkotnak, sokaságukkal bizonyítják a médiademokráciát a polgármesterjelölti vitában. A közpénzen működtetett városi médiaportfolió eszközei, nyilván majd meglesz a jutalmuk (pl. hirdetések az önkormányzati cégektől, a vagyonkezelő holdingtól). Szóval szemfényvesztés az egész.
Az ügyben már tiltakozott az MSZP, várható azoknak a polgármesterjelölteknek is a felháborodása, akiket kizártak a vitából.
Ami legkevésbé érthető a történetben: mi szüksége van erre Kósa Lajos polgármesternek, aki előreláthatóan megnyeri a választást. Ő – és tanácsadói – miért nem vállalják az élő adást, a többi jelölttel való megmérettetést, a város polgárainak teljes nyilvánosságát?