Szamizdat levél 2007-ből. Ez meg egy itteni előzmény, azt hitték, hogy hülyéskedés, de lám nem.
Kósa Lajos
Debrecen MJ Város polgármesterének
Tisztelt Polgármester Úr!
Több mint egy év telt el a hazugságok bevallásáról szóló (Gyurcsány) miniszterelnöki beszéd napvilágra kerülése óta, amit folyamatos tiltakozások követtek. így van ez Debrecen város főterén is, ahol a nemzetért és a városért aggódó tüntetők folyamatos jelenlétükkel adnak hangsúlyt annak, hogy a közéletben továbbra is a demokráciában megengedhetetlen jelenségek vannak.A Kossuth téri tüntetők megdöbbenéssel értesültek arról, hogy az önkormányzat a debreceni repülőteret, mint városi tulajdont értékesíteni kívánja.Egyidejűleg tiltakozunk a 2-es villamosnak a jelenlegi tervben szereplő nyomvonala ellen, melynek hiányosságaira számos lakossági észrevétel ismert, és e gondolatok elhangzottak az úgynevezett lakossági fórumokon is, aminek eddig semmilyen foganatja nem volt. A tervezett építés előzményeiről összefoglaljuk a következőket:Ma már egyértelmű és köztudott, hogy Debrecen város villamos vonalainak megszüntetése 1969-ben politikai döntéssel történt. Ez beleillett a korszak valamennyi intézkedésébe, aminek lényege a szakmaiság hiánya, a rövid távú érdek előtérbe helyezése. A komoly közlekedési szakmai érvek meghallgatása helyett az akkoriban olcsó (5 Ft-os) benzinre is hivatkozva lehetett megszüntetni több olyan villamos vonalat, amit a debreceniek kedveltek, megszoktak, egyébként pedig környezetbarát volt, és az adott irányokba a legtöbb utast szállította.Az 1970-es évek halmozott hibáinál nagyobbat csak akkor lehet elkövetni, ha most, csaknem öt évtized múltán újabb erőszaknak enged a város. Tudott dolog, hogy egyetlen viíllamosvonal megépítéséhez az egykori elbontási Összeg sokszorosa szükséges, és a legnagyobb pazarlás, ha ezúttal egy hosszútávra rossz nyomvonal kerül kialakításra.Az eseményeket figyelők észrevehettek, hogy Debrecen város jelenlegi önkormányzatában nincs magasan szakképzett és gyakorlott közlekedési mérnök, a hivatal és a politika nevében nyilatkozók nem azok. A városnak nincs olyan hosszútávú közlekedésfejlesztési koncepciója, amelyik objektív mérések alapján irányt mutatna a vasútállomástól induló (a várható repülőtéri forgalmat is magában foglaló) keletre és nyugatra szükségessé váló közlekedési fejlesztésekhez. A 2000-ben és 2001-ben kialakított város- és gazdaságfejlesztési koncepcióban, a településszerkezeti tervben pl. nem is szerepel a 2-es villamos terve. Helyette homályos megfogalmazásban az áll, hogy az elektromos vontatás fejlesztése az észak-déli tengelynek a „Hunyadi utcától történő megduplázásával, a 3 l-es autóbuszjárat kiváltásával van lehetőség". Itt van a bajok gyökere, ugyanis a háttérben folyamatosan a 2-es villamosnak az l-esből való kiágaztatása szerepel, ahelyett hogy egy önálló villamosvonalról lenne szó. Ennek bizonyítéka, hogy a 2001-ben történt főtéri átépítéskor a Kálvin téren beépítésre került egy olyan elágazás, ami a Darabos utca irányába tenné lehetővé a becsatlakozást. Ez az elgondolás természetesen azóta megbukott, helyette maradt a Hunyadi-Péterfia kereszteződés. Ennek hiányosságait, a kereszteződés veszélyeit a városlakók jól érzik, a szakemberek tudják, a váltórendszer meghibásodása, téli fagyása pedig egyszerre két villamos vonalat veszélyeztet, így az egész város közlekedését megbéníthatja. Számos egyéb érv szól a jelenlegi terv ellen, aminek elmaradt a valós szakmai és lakossági vitája. Az utóbbit nem pótolja az, hogy volt néhány lakossági fórum, gyér érdeklődés mellett.A felvetett kérdésekre szakmai érvekkel alátámasztott, nyilvános választ várunk. Ellenkező esetben a város lakosságának bevonásával leszünk kénytelenek demonstrálni a valós, hosszútávú városi érdekek érvényesítéséért, amit egy hét múlva tervezünk.
A debreceni Kossuth téri tüntetők
Debrecen, 2007. szeptember 27.