Beteljesülés előtt a régi – perverz? – vágy.
Nem a művészeti szaksajtóból, nem a kultúrával foglalkozó médiából, hanem a bulvárból értesülhettünk arról, mire készül a Modem. Itt fog kiállítani Dr. Halál, azaz Günther von Hagens.
Bekövetkezni látszik az, amitől többen óvták a debreceni kortárs művészeti központot: feladva az eredetileg meghirdetett céljait, egyszerűen elkurvul. Igen, prostituálódik. Testeket bocsát áruba. Günther von Hagens hulláit.
A tervről hírt adó Blikk cikkében azt nyilatkozta Gulyás Gábor, a Modem igazgatója, hogy „Higgyék el, nem a botránykeltés a célunk, bár tudok róla, hogy Hagens alkotásairól mennyire szélsőségesen vélekednek. Holott nem provokálni akar, műveivel egy modern stílust teremtett. Manapság sokkal többet foglalkozunk a testünkkel, mint 15-20 évvel ezelőtt. A testkultusz, a wellness, a plasztikai sebészet korát éljük, ez ihlette Hagens munkáit.”
Nehezen hisszük el ezt Gulyás Gábornak, aki már két és fél évvel ezelőtt azt tervezte, hogy Debrecenbe invitálja Dr. Halált és hulláit. Akkor még nem a Modem igazgatója volt, hanem a Debrecen 2010-es európai kulturális fővárosi címének eléréséért – végül sikertelenül – tevékenykedő programiroda vezetője. 2005. szeptemberi közleményében Gulyás még így érvelt:
„Ez a világ egyik legkülönösebb kiállítása, amelyen konzervált emberi testeket láthat a közönség. A több mint kétszáz plasztinátum között található húsz teljes emberi test, valamint számos egészséges és beteg szerv és testrész. Ezek kivételes látványt nyújtanak az emberi test szerkezetéről és működéséről, s felejthetetlen leckét adnak az egészséges életmód fontosságáról. A plasztinátumok hosszú sora mutatja be, hogy miképpen működik az emberi test, ha egészséges, s hogyan romlik el, ha nem egészséges. A kiállítás egyik csúcspontja az a plasztinátum, amely bemutatja, hogy az elhízás során torzuló szövetek hogyan teszik tönkre az olyan életfontosságú szerveket, mint amilyen például a szív, s ezáltal miképpen rövidítik meg az ember életét.”
Árulkodó a közleménynek az a momentuma, ami Dr. Halál produkciójának hatalmas japán (2,5 millió néző) és német (4millió néző) sikerét említi érvként. Úgy tűnik, Gulyás Gábor különös vonzalmat mutat a nagy tömegeket vonzó produkciók iránt, és Az igazi da Vinci látogatottságának felülmúlására készül bármi áron.
A művészeti vezetés nélkül maradt Modem igazgatója a jelek szerint teljesen kontroll hiányában ténykedik. Igaz lenne, hogy politikai támogatottsága pusztán annyit vár tőle, hogy rekordokkal fényezze a város nevét? Ez lenne a Modem feladata?